nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

09.12.2016 Landbouwrapport vertrekt vanuit perspectief consument

Bij de voorstelling van het nieuwe Landbouw- en Visserijrapport, een 300 pagina’s dik naslagwerk dat de studiedienst van het Departement Landbouw en Visserij elke twee jaar een update geeft, lag het accent sterk op de consument. Wat eet de Vlaming? Niemand minder dan minister van Landbouw Joke Schauvliege informeerde de aanwezigen over consumentenattitudes en trends. Bij de aankoop van voeding laat men zich vooral leiden door zintuiglijke aspecten zoals versheid, smaak, geur en uitzicht. Ook prijs is belangrijk, zelfs al is de tijd voorbij dat de helft van een gezinsbudget aan voeding besteed werd. Tegenwoordig is dat minder dan 13 procent. Ongeveer de helft van alle verse voedingsaankopen gebeuren in de grote supermarkten.

We eten allemaal driemaal per dag maar staan er te weinig bij stil dat landbouw aan de basis ligt van het voedsel op ons bord. Omgekeerd is de laatste schakel van de voedselketen, de consument, niet de meest bestudeerde door landbouwonderzoekers. Het nieuwe Landbouw- en Visserijrapport probeert dat gebrek weg te werken door de ketenbeschrijving te beginnen bij wat de consument eet. Het eerste exemplaar van het naslagwerk werd donderdag bij Danone in Rotselaar overhandigd aan Vlaams minister Joke Schauvliege. Blijkbaar had ze het rapport voordien al doorgenomen zodat zij het hoofdstuk ‘voedselconsumptie’ in primeur kon toelichten.

Uit de Voedselconsumptiepeiling van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid blijkt dat de Vlaming gemiddeld 2,8 kilo voedsel en dranken consumeert. We eten per dag gemiddeld 128 gram aardappelen en deegwaren, 155 gram brood en graanproducten, 148 gram groenten, 189 gram fruit, 171 gram melk en calciumverrijkte sojadranks, 27 gram kaas, 104 gram vlees en 24 gram vis. De restgroep die we beter links zouden laten liggen (gesuikerde dranken en alcohol, snoep en gefrituurde snacks) is met 563 gram per dag goed voor een vijfde van de totale inname.

Niet alleen kan ons eetpatroon gezonder, bijvoorbeeld door vaker groenten en fruit te eten, de actieve voedingsdriehoek maakt ook duidelijk dat we te weinig bewegen. “Het was in Europa ooit anders, maar vandaag is betaalbaar voedsel altijd en overal beschikbaar”, vertelt minister Schauvliege. “De keerzijde van de medaille is dat de overdaad aan calorieën in combinatie met een zittende levensstijl overgewicht in de hand werkt.”

Omtrent de aankoopcriteria voor verse voeding weet Schauvliege dat de Vlaming zich vooral laat leiden door zintuiglijke aspecten zoals versheid, smaak, geur en uitzicht. Ook prijs is belangrijk. De uitgaven voor voeding variëren van gemiddeld 225 euro per maand bij mensen met een inkomen uit het laagste kwartiel, tot 608 euro per maand bij het hoogste inkomenskwartiel. Vlees neemt de grootste hap uit het budget, gevolgd door brood en graanproducten.

Ondanks het succes van de korte keten gebeurt nog altijd de helft van alle verse voedingsaankopen in de grote supermarkten. De hard discounters hebben een marktaandeel van bijna 20 procent veroverd. Buurtsupermarkten houden goed stand, maar de speciaalzaken en openbare markten hebben terrein verloren. “De verkoop op de hoeve staat het sterkst bij aardappelen”, weet Schauvliege.

Tot slot stond de minister stil bij een aantal consumententrends. Het succes van ‘convenience’ heeft te maken met onze drukke levensstijl, de veranderende samenstelling van gezinnen en de verouderende bevolking. Tezelfdertijd gaan consumenten steeds vaker op zoek naar ‘natuurlijk’ voedsel dat bij voorkeur gemaakt is van lokale ingrediënten. De rechtstreekse verkoop van boer aan consument, bijvoorbeeld via hoevewinkels of voedselteams, verkleint de kloof tussen beiden. Biologische producten zijn in opmars omdat mensen dit gezonder, lekkerder en milieuvriendelijker vinden.

“Voeding wordt meer dan ooit gezien als iets dat kan bijdragen aan onze gezondheid”, zegt minister Schauvliege. Daarop kan de sector inspelen met functionele voeding, van fruit tot vitaminetabletten, met een gezondheidsbevorderende component. Joke Schauvliege vindt het belangrijk dat de Vlaamse agrovoedingsindustrie die boot niet mist. Het is namelijk één van de opportuniteiten waarop de ‘Flanders Agrofood Valley’ kan inspelen. Andere opportuniteiten zijn duurzame voeding, voedingsmiddelen die geproduceerd zijn volgens de specifieke voorschriften van een religie of vegetarische voeding. Een kleine twee procent van de Vlamingen volgt namelijk een voedingspatroon dat arm is aan dierlijke producten. Anderzijds zegt de helft van de Vlamingen minder vlees te willen eten, voornamelijk uit gezondheids- en milieuoverwegingen.

Meer info: LARA 2016 ‘Voedsel om over na te denken’

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Wervel

Volg VILT ook via