"Leerrijke zoektocht naar vlotte logistiek korte keten"

Logistiek blijft één van de grote uitdagingen in de korte keten, zeker als die ook het beleveren van de klanten inhoudt. Dat is in een notendop de slotsom van een proefproject van het Innovatiesteunpunt in het kader van een breed gedragen duurzaamheidsinitiatief binnen de agrovoedingsketen. Het concept vertrok van een ‘Shop, pick, drive & deliver’-aanpak, waarbij land- en tuinbouwproducten aan huis worden geleverd in samenwerking met Bpost. Die laatste verliet ondertussen het project, maar het project bloeit en groeit onverminderd voort, zo klinkt het.
2 juni 2015  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:22
Lees meer over:

Logistiek blijft één van de grote uitdagingen in de korte keten, zeker als die ook het beleveren van de klanten inhoudt. Dat is in een notendop de slotsom van een proefproject van het Innovatiesteunpunt in het kader van een breed gedragen duurzaamheidsinitiatief binnen de agrovoedingsketen. Het concept vertrok van een ‘Shop, pick, drive & deliver’-aanpak, waarbij land- en tuinbouwproducten aan huis worden geleverd in samenwerking met Bpost. Die laatste verliet ondertussen het project, maar het project bloeit en groeit onverminderd voort, zo klinkt het.

‘Shop, pick, drive & deliver’. Dat is de titel van één van de vier 'action labs' die de transformatie naar een duurzame agrovoedingsketen in praktijk moet brengen. Het initiatief werd twee jaar geleden opgezet en wordt gesteund door alle belangrijke sectorfederaties. De vier Engelse termen vatten het logistieke concept achter het korteketenproject samen: de aankoop van verse land- en tuinbouwproducten die aan huis worden geleverd. Het gaat om het samenbrengen van twee succesvolle projecten: het Noord-Antwerpse korteketencollectief DistriKempen en de Bpost-leveringen op afspraak. Zo’n aanpak vermijdt voedselverliezen en creëert meerwaarde voor de producent.

Tijdens het proefproject doken heel wat obstakels op. Zo had het Voedselagentschap (FAVV) problemen met de temperatuur van het transport en bleek de werking niet volledig conform met de transportwetgeving. Al deze hindernissen werden overwonnen, maar uiteindelijk trok Bpost zich terug uit het project omdat de B2C-werking niet de verwachtingen inloste. De doelgroep waren zorgbehoevenden, en uiteindelijk bleek dat de noden van die doelgroep niet goed geïdentificeerd waren: hun respons viel te laag uit. Bovendien bleek ook de kostprijs behoorlijk hoog te liggen.

“Het pick, drive & deliver-verhaal van DistriKempen is daarentegen nog steeds in volle expansie”, zo zegt Patrick Pasgang van het Innovatiesteunpunt. Het aanbod van lokale producenten laten bestellen door en afleveren bij lokale retailers, zelfstandige winkels en horecazaken verloopt dus wel vlot: “Sinds maart zijn ze uitgebreid van 5 naar 12 producenten. Ook de beleveringsfrequentie is van 1 naar 2 dagen per week uitgebreid. Begin juli starten we hetzelfde concept op in West-Vlaanderen, met 10 producenten. Momenteel zijn we gesprekken gestart met andere partners teneinde ‘de last mile’ (B2C) die via Bpost werd ingevuld, alsnog te kunnen doorstarten. Wat we geleerd hebben in de 'action lab' hopen we zo alsnog in praktijk te kunnen brengen.”

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek