nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

28.03.2019 Limburg geeft inspiratie voor ‘Week van de Korte Keten’

Van 4 tot en met 12 mei vindt in alle Vlaamse provincies de Week van de Korte Keten plaats. Om de Limburgse producenten warm te maken om hun deuren open te zetten tijdens de Week van de Korte Keten, organiseerde de provincie Limburg nu al een inspiratie-avond met verschillende praktijkvoorbeelden en boeiende sprekers. “Als provincie ondersteunen we de ontwikkeling van de korte keten ten volle en zetten we al jaren sterk in op de promotie van hoeve- en streekproducten”, aldus Inge Moors, gedeputeerde van landbouw en platteland.

Het motto van de Week van de Korte Keten 2019 is ‘Lekker Lokaal’. In die week openen ook tal van Limburgse producenten van hoeve- en streekproducten hun deuren voor het grote publiek. “Via een ruim aanbod aan Limburgse producten en activiteiten kan de consument zijn lokale producent beter leren kennen en de meerwaarde van aankoop via de korte keten ontdekken,” aldus Inge Moors, gedeputeerde van landbouw en platteland.

Naast de smaak zijn er nog vele andere redenen waarom kopen bij de lokale producent steeds populairder wordt. “Denk maar aan de transparantie, de versheid en de meerwaardebeleving door het directe contact met de producent”, weet Inge Moors. “De aankoop bij de producent zelf leert jong en oud weer waar de melk of de eieren vandaan komen en geeft hen opnieuw voeling met de herkomst van hun voedsel.”

Ook voor de producent is verkoop via de korte keten vaak een bewuste keuze. “Het zorgt voor een eerlijke prijs voor de eigen land- en tuinbouwproducten en de bijkomende bedrijfsactiviteit biedt de nodige zuurstof”, klinkt het. Om de Limburgse producenten warm te maken om hun deuren open te zetten tijdens de Week van de Korte Keten, organiseerde de provincie en inspiratie-avond. “De deelnemers leerden hoe ze een trouw cliënteel kunnen opbouwen, ze kregen het verhaal te horen achter PUUR Limburg en twee producenten en tevens verkopers via de korte keten deelden hun eigen ervaringen.”

De verkoop van hoeve- en streekproducten via de korte keten zit in de lift. Volgens VLAM steeg de omzet van rechtstreekse verkoop op de hoeve in 2018 naar 57 miljoen euro. Eén op de zes Vlamingen koopt al eens op de hoeve en doet dit bijna 10 keer per jaar. “Als provincie ondersteunen we deze positieve ontwikkeling ten volle”, reageert Inge Moors. “We zetten al jaren sterk in op de promotie van hoeve- en streekproducten. Afgelopen jaar hebben we dan ook sterk geïnvesteerd in een online platform www.limburgsmaaktnaarmeer.be waar Limburgse producenten van hoeve- en streekproducten samen gebracht zijn met hun persoonlijk verhaal, hun producten en een dynamische kaart met verkooppunten.”

Meer weten over de Week van de Korte Keten? Klik hier.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Week van de Korte Keten

Volg VILT ook via