"Limburg moet krachtig en modern ondernemen"

"De Limburgse land- en tuinbouwers moeten versneld vernieuwen, door te specialiseren en te innoveren, door afgeleide toepassingen van hun producten te zoeken en nieuwe afzetmarkten aan te boren." Dat zegt Urbain Vandeurzen, voorzitter van het Limburgs Ondernemersplatform, dat acht concrete acties voorstelde voor de Limburgse land- en tuinbouw. "De pluk van het fruit en de oogst van de groenten mogen niet langer het eindpunt zijn", zo klinkt het.
17 september 2014  – Laatste update 14 september 2020 14:27

"De Limburgse land- en tuinbouwers moeten versneld vernieuwen, door te specialiseren en te innoveren, door afgeleide toepassingen van hun producten te zoeken en nieuwe afzetmarkten aan te boren." Dat zegt Urbain Vandeurzen, voorzitter van het Limburgs Ondernemersplatform, dat acht concrete acties voorstelde voor de Limburgse land- en tuinbouw. "De pluk van het fruit en de oogst van de groenten mogen niet langer het eindpunt zijn", zo klinkt het.

Het Ondernemersplatform Limburg formuleerde eerder al vernieuwingsprojecten voor de bouwsector en kmo-groeiers. Met de lancering van acht concrete acties is het nu de beurt aan de land- en tuinbouw. "De agrovoedingssector is na de maakindustrie, de bouw en de logistiek de grootste economische sector van de provincie, goed voor een productiewaarde van 6,2 miljard euro, 4.377 bedrijven en 20.500 jobs", legt Koen Vanheukelom van Boerenbond uit.

En die sector doet het verre van slecht. "We hebben topproducten", speelt Urbain Vandeurzen, voorzitter van het Limburgs Ondernemersplatform, de loftrompet, "maar de pluk van dat fruit en de oogst van die groenten mogen niet langer een eindpunt zijn. Ze moeten een begin zijn, net zoals de koffieplantages een meerwaarde hebben gecreëerd door met Nespresso en Philips samen te werken. Meer innovatie, ondernemerschap en export, daar draait het om."

"Een gespecialiseerd team zal proberen om binnen de drie jaar in Braziliaanse grootsteden een nieuwe afzetmarkt te creëren", klinkt het ambitieus. "Er komen thematische bedrijvenzones met incubatoren in Brustem en Kinrooi, en in samenwerking met universiteiten worden innovatieve proefprojecten gestart, bijvoorbeeld met apps en drones. Er wordt ingezet op wijnbouw in Velm, duurzame landbouw in Tongeren en Bocholt, en een beter ondernemerschap met netwerking. Over vijf jaar moeten concrete resultaten zichtbaar zijn."

"De sector moet anders gaan denken", klinkt het bij Vanheukelom. "Verkoop geen druiven, maar wel wijn. Meerwaarde creëren, daar gaat het om." Dat heeft ook fruitteler Karel Paesmans begrepen: "Door appels en peren met een eetbaar logo te bedrukken, krijg ik geen 30 maar 60 cent. Daarnaast leveren 30 chauffeurs voor Fruitsnacks elke maandag 2.500 fruitmanden op bedrijven. Fruitsnacks draait nu zelfs meer omzet dan mijn fruitbedrijf zelf. Investeren in marketing en netwerking heeft echt wel geloond."

Bron: Het Belang van Limburg

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek