nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

10.01.2018 Limburgers ontdekken superfood van dicht bij huis

De promotie van lokale producten is een belangrijke pijler in het landbouwbeleid van de provincie Limburg. Hiermee wil gedeputeerde Inge Moors het landbouwimago versterken en de bijna 3.000 landbouwers ondersteunen die zich dagelijks inzetten om producten van topkwaliteit te produceren. De campagne en het gelijknamige magazine ‘Limburg smaakt naar meer’ zijn een volgende stap in het aanzetten van consumenten tot het bewust kiezen voor lokale landbouwproducten. Ambassadeurs zoals tv-gezicht Hanne Troonbeeckx, kok Giovanni Oosters en Regi Penxten betuigen hun liefde voor Limburg én voor Limburgse streekproducten.

In Limburg worden maar liefst 62 procent van de Vlaamse appels en 56 procent van de peren geteeld. Haspengouw is van oudsher gekend als de belangrijkste Belgische fruitstreek, en is na Zuid-Tirol de grootste fruitstreek van Europa. Driekwart van het areaal frambozen situeert zich eveneens in Limburg. De zandgrond in het noorden van de provincie leent zich prima voor aspergeteelt. In 2016 werd 263 hectare landbouwgrond in de Limburgse Kempen en het Maasland gebruikt voor aspergeteelt. Dit is goed voor meer dan twee derde van alle aspergeteelt in Vlaanderen.

Minder bekend is dat Limburgse landbouwers ook toonaangevend zijn inzake erwtenteelt. Het erwtenareaal in de provincie is 922 hectare groot, wat meer dan 41 procent is van het totale Vlaamse areaal. Voor verse erwten stijgt dit aandeel zelfs tot meer dan 68 procent van het areaal in Vlaanderen. 1.370 hectare grasland zijn voorbehouden voor de kweek van Belgisch wit-blauw vleesvee. Melkveebedrijven zijn vooral in het noorden van Limburg te vinden. Peer, Bocholt en Bree zijn de gemeenten met het grootste aantal melkveehouders. Bocholt is ook de thuishaven van het Proef- en Vormingscentrum voor de Landbouw (PVL) dat Limburgse varkenshouders up-to-date kennis verschaft.

Andere Limburgse toppers die een plek krijgen in het magazine vol streekproducten zijn grotchampignons, waterkers, prei, aardappelen, aardbeien, kersen, bessen en forel. Het is een evolutie van de laatste jaren dat consumenten kiezen voor lokale producten. Limburgs gedeputeerde Inge Moors wil dat een extra duwtje geven. De provincie zet in op initiatieven zoals de hoeve- en streekproductenmarkt op Agricultura in Alden Biesen, de eindejaarsactie ‘Eet meer Limburg’ en de wekelijkse reportage ‘Wakker op de Akker’ op TV Limburg. De campagne ‘Limburg smaakt naar meer’ gaat door op dat élan. Het gelijknamige magazine is eind vorig jaar in de bus gevallen van alle lezers van Libelle en Het Belang van Limburg, en door de provincie ook verstuurt naar 500 contactpersonen.

Inge Moors: “Onze Limburgse landbouwproducten zijn als het ware het smakelijke visitekaartje van onze regio en zijn een weerspiegeling van de veelzijdigheid van onze land- en tuinbouw. Ze zorgen voor minder afgelegde kilometers, hebben een positieve impact op onze omgeving en leveren een onmisbare bijdrage aan de lokale economie.” Toch is het in de winkel vaak nog moeilijk voor de consument om uit te maken welke producten van eigen bodem zijn. De provincie Limburg wil daarom samen met een aantal ambassadeurs de lekkere producten van eigen bodem promoten. Bekende Limburgers die de campagne steunen, zijn dance-producer Regi Pinxten, muzikant en schrijver Rick De Leeuw, kok Giovanni Oosters, tv-gezicht Hanne Troonbeeckx en radiostem Anke Bucinkx.

Het magazine 'Limburg Smaakt naar meer!' kan je hier downloaden.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via