nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

18.04.2016 Lokale brouwerijen blazen nieuw leven in hopteelt

Met de teelt van hop gaat het weer de goede kant op, zo meldde VRT in zijn journaal. Na tientallen jaren van afbouw van het areaal komen er nu in de regio Poperinge tien hectare nieuwe hopvelden. Aanleiding is vooral de stijgende vraag naar aromahoppen, weet de Krant van West-Vlaanderen. Deze worden het meest gebruikt door kleine ambachtelijke brouwerijen die streekbieren produceren. Het kwaliteitslogo ‘Belgische hop’ heeft bijgedragen aan de revival.

In Poperinge zijn er nog 18 boeren die hop telen. Samen met een teler uit Waasten zijn zij goed voor een areaal van 143 hectare hop, een fractie van wat het 50 jaar geleden was. Door de lage prijzen bleef het hopareaal krimpen maar nu lijkt er sprake van een kentering. Dit jaar komen er tien hectaren hop bij. Vijf boeren besloten om bijkomende hopvelden te voorzien van de typerende hoge staken. Zij geloven weer in de teelt door de stijgende vraag bij Belgische brouwerijen naar aromahoppen.

Van de Belgische hop is een merk gemaakt. “Dat is vooral gebeurd door de creatie van een logo”, vertelt Christof Dejaegher, burgemeester van Poperinge. Ondertussen gebruiken al 58 brouwerijen het logo voor het brouwen van 214 verschillende bieren. Belgische hop blijft wel een niche want de in totaal 160 hectare steekt schril af tegen de 20.000 hectare die in Duitsland wordt geteeld.

Het logo ‘Belgische hop – Belgian hops’ werd in 2011 ontwikkeld door de vzw Hop in samenwerking met de stad Poperinge, Inagro, VLAM en Vlaanderen. Wanneer een brouwerij voor het brouwen van een speciaal bier minimaal 50 procent in België geteelde hop gebruikt, mag zij het gebruik van dit logo aanvragen.

Burgemeester Dejaegher zegt dat Poperinge er alles aan doet om Belgische brouwers en hoptelers met elkaar in contact te brengen. “De stad stimuleerde ook het afsluiten van voorcontracten, die een zekerheid bieden.” In de Krant van West-Vlaanderen vertellen Bart Dekervel en Ilse Saint-Germain uit Proven iets meer over die voorcontracten. “Al onze aromahop is verkocht met voorcontracten, die gemiddeld vijf jaar duren. Wij zitten wel bij English Hop, een Britse coöperatieve. Daar hebben we een leveringsplicht van 90 procent van onze opbrengst. De rest blijft in België.”

Herbekijk het fragment in het VRT-journaal.

Bron: Krant van West-Vlaanderen / VRT-journaal

Beeld: Inagro

Volg VILT ook via