nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

09.03.2016 Marges handel onder druk, hard discounters verliezen

2015 was opnieuw een moeilijk jaar voor de handel. Hoewel het herstel in het tweede trimester van het jaar is ingezet, staan de marges onder druk. Dat besluit sectorfederatie Comeos in zijn terugblik op 2015. Op tien jaar tijd zijn de marges in de sector gehalveerd, van 3 procent in 2006 tot 1,5 procent in 2015. Volgens Comeos zijn ze dan ook “in vrije val”. Nog opvallend in de terugblik: de hard discounters verliezen voor het eerst in lange tijd terrein (-1,1%), terwijl de grote (+1,1%) en middelgrote supermarkten (+3,9%) en de superettes (-2,9%) het beter deden.

“De algemene economische indicatoren zijn voorzichtig positief”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Er is een lichte economische groei (1,4%), zowel de consumptie (1,5%) als het beschikbare gezinsinkomen (0,9%) stijgen licht en ook het consumentenvertrouwen steeg. Maar de handel heeft daar vorig jaar niet voldoende van kunnen profiteren. De marges zijn gedaald van 1,97 naar 1,53 procent, en in de voeding zijn de volumes nauwelijks toegenomen. De omzet verhoogde er, maar dan vooral door prijsstijgingen, niet door meer te verkopen.” Die prijsstijgingen zijn volgens Comeos overigens nog te relativeren. De inflatie bedroeg wel 0,6 procent, maar de shop-index bedroeg slechts 0,4 procent. 

Volgens Michel liggen zaken als de loonkost en belastingen aan de basis van de teleurstellende cijfers, net als de toenemende leegstand, de stadsvlucht van de handelaars, de opmars van de e-commerce en de verhoogde terreurdreiging in Brussel.

Het feit dat de marges verder dalen, is volgens Comeos onrustwekkend. "Een winstmarge van 3 procent is normaal in de retail. Wij zijn een sector met lage marges, we werken op volume. Maar nu zien we een vrije val. Iets minder dan één op de drie zaken bevindt zich in een negatieve financiële situatie. En de marges liggen ook lager dan in de buurlanden.” Dit heeft volgens de federatie gevolgen voor de investerings- en innovatiegraad. “Met te kleine marges is er geen ruimte om te investeren, om uit te breiden, om mensen aan te werven en te innoveren. En onze sector moet het bij uitstek van innovatie hebben.”

Behalve de verdere daling van de marges, stelt Comeos nog een aantal trends vast in 2015. Zo winnen de huismerken terrein (ze zijn nu goed voor 36,1%) en doen ook de grootste winkelformules het beter. Supermarkten groter dan 2.500 m² kenden een omzetstijging van 1,1 procent en supermarkten uit de middencategorie een stijging van 3,9 procent. Dit in tegenstelling tot de hard discounters, die voor het eerst in lange tijd een omzetdaling noteerden (-1,1%). De afgelopen jaren steeg de omzet van ketens zoals Lidl en Aldi nog met 4,5 tot 5,9 procent per jaar. De plotse daling is volgens Michel vooral te wijten aan de hogere alcoholaccijnzen en de zuivelprijzen. Al te grote conclusies wil hij er verder nog niet uit trekken. De superettes ten slotte tekenden een minder grote omzetdaling dan de afgelopen jaren op (-2,9%). “Het lijkt er dan ook op dat ze hun negatieve spiraal wat hebben kunnen afremmen”, klinkt het.

Meer info: Comeos’ terugblik op de handel in 2015

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Volg VILT ook via