nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

13.06.2017 Meer referenties in supermarkt geven fairtrade vleugels

Nadat de fairtradebananen vorig jaar hun weg vonden naar de rekken van de winkelketen Aldi steeg de verkoop met 17 procent in volume, goed voor een extra 700.000 euro aan inkomsten die geïnvesteerd kunnen worden in de boeren in het Zuiden. Deze groei droeg in sterke mate bij tot de algemene groei van eerlijke voedingsproducten in België. "We gingen van 115 miljoen euro omzet op de Belgische markt naar 134 miljoen euro. Een stijging van 17 procent", zo meldt Fairtrade Belgium in zijn jaarverslag 2016.

Als we naar de wereld om ons heen kijken, bestaat de verleiding om in doemdenken te vervallen. Fairtrade Belgium denkt daar anders over en ziet actuele problemen als een gedroomde gelegenheid om te tonen dat het ook anders kan. Directeur Nicolas Lambert: “Fairtrade is geen romantisch idee uit het verleden, maar een model dat oplossingen biedt voor de problemen van vandaag. Fairtrade maakt het concreet mogelijk om menselijkere handelsrelaties uit te bouwen. Er is verbondenheid tussen de Belgische burger en de boer in het Zuiden, die zijn voedsel produceert. Gezien de evolutie van de verkoop van Fairtrade producten in België, wordt die band elke dag sterker.”

Daarmee verwijst Lambert naar de mooie groeicijfers voor fairtrade. Vooral chocolade ging vlot over de toonbank in 2016 (+30%), met dank aan Lidl dat voor eerlijke productie koos voor de cacao in de ontbijtgranen en in zijn kerstchocolade. Action, een andere retailer, startte in 2016 met eerlijke chocoladetabletten. Samen bereikten ze op die manier veel mensen die voordien niet in aanraking kwamen met Fairtrade. Qua marktpenetratie met fairtrade komt geen enkel ander voedingsproduct in de buurt van bananen. De verkoop groeide vorig jaar nog met 17 procent in volume. Die groei is volledig toe te schrijven aan de intrede van fairtradebananen in de Aldi-winkels.

De fairtradekoffie groeide tot anderhalve ton koffie, goed voor 850.000 euro. Niet enkel retailers zoals Carrefour, Delhaize en Bioplanet lanceerden nieuwe producten zoals de koffiecapsules en originekoffies. Ook verdelers en branders breidden hun aanbod uit. In deze sector haalde de fairtradekoffie in 2016 een marktaandeel van tien procent. Dit is goed nieuws voor de koffieboeren, zegt Fairtrade Belgium, “want zij worden steeds vaker geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering, marktconcentratie en fluctuerende prijzen.”

2016 was ook het jaar waarin fairtradebloemen hun weg vonden naar de Belgische markt. Dankzij Aquarelle.com, Agora Group, Lidl en Delhaize kwamen de fairtradebloemen op gepaste tijdstippen in de rekken en vazen te staan. Behalve met de groeicijfers is de ngo ook erg tevreden met het engagement van een aantal bedrijven om fairtrade echt op te nemen in hun beleid. Hiermee willen ze meer impact hebben op lange termijn voor boeren en arbeiders in hun aanvoerketen. Hema wordt als voorbeeld opgevoerd omdat de thee daar fairtrade is. 2017 dient zich goed aan voor de verkoop van fairtrade want Carrefour maakt voortaan voor zijn patisserie gebruik van eerlijke cacao.

Meer info: Jaarverslag Fairtrade Belgium 2016

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via