nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

10.10.2018 Melk4Kids bereikt opnieuw meer kinderen

In het project Melk4Kids spelen melkveehouders een sleutelrol: als trotse ambassadeurs voor melk en de melkveehouderij geven ze schoolkinderen en andere groepen een inkijk ‘in het leven zoals het is op een melkveebedrijf’. Afgelopen schooljaar brachten maar liefst 36.169 kinderen een bezoek aan een van de Melk4Kids-bedrijven, een stijging van 7,6 procent tegenover het afgelopen schooljaar. “We vinden het geweldig om met de kinderen op boerderijbezoek te gaan”, getuigt een leraar. Vandaag bestaat het ambassadeursnetwerk uit 135 melkveehouders en daar mogen er gerust nog bijkomen. Ook andere projecten zoals ‘Boer met Klasse’ en ‘Tour de Crème’ in de provincie Vlaams-Brabant zoeken enthousiaste ambassadeurs.

Met het educatieve project van Melk4Kids kunnen lagereschoolkinderen van 3 tot 12 jaar op bezoek bij een boerderij in de buurt, zo maken ze op een speelse manier kennis met het verhaal van de koe en de melk. “Niet alle kinderen hebben de kans om met mama en papa naar een boerderij te gaan”, vertelt een leraar. “Sommige kinderen hebben nog nooit een koe van dichtbij gezien.” Tijdens de uitstap leren de kinderen over wat er gebeurt op de boerderij. Ze bezoeken de stallen en de durvers mogen de kalfjes aaien. “Tijdens de lunch smullen we van een grote kan melk. Maar het hoogtepunt van de voormiddag is dat iedereen een ijsje krijgt.”

Dat deze bezoeken interesse opwekken en dat Melk4Kids al goed bekend is, blijkt uit de gestegen bezoekersaantallen. Afgelopen schooljaar brachten maar liefst 36.169 kinderen een bezoek aan een van de Melk4Kids-bedrijven. Dat betekent een stijging van 7,6 procent tegenover het schooljaar 2016-2017 en een stijging van 15,6 procent tegenover het schooljaar 2014-2015. Het voorjaar blijft de populairste periode om op bezoek te gaan bij een Melk4Kids-ambassadeur. “Vandaag bestaat het Melk4Kids-ambassadeursnetwerk uit ruim 135 melkveehouders verspreid over Vlaanderen”, klinkt het bij Melk4Kids. “En daar mogen er gerust nog bij komen.”

Ook de provincie Vlaams-Brabant zoekt ambassadeurs in de land- en tuinbouw voor de projecten ‘Boeren met Klasse’ en ‘Tour de Crème’. “In 2018 hebben 98 bezoekboerderijen vol trots en met passie groepen laten proeven van hun bedrijf binnen het project ‘Boeren met Klasse’”, zegt Ines Philippaerts, deskundige Landbouw van de provincie Vlaams-Brabant. “De bedrijven uit dit netwerk ontvangen een subsidie van 50 euro per klasbezoek en 30 euro voor een ander groepsbezoek. Daarnaast promoten we je bedrijf bij scholen, verenigingen, toeristische infokantoren, tijdens events en in de media.” Voor de derde editie van de toeristische formule ‘Tour de Crème’ is de provincie op zoek naar nog meer producenten van hoeve- en streekijs. “We ontwikkelen een downloadbaar kaartje met de leukste wandel- of fietsroute in de buurt van de aangesloten bedrijven en we maken ook promotie voor alle bedrijven in het project.”

Meer weten over de verschillende ambassadeursprojecten? www.melk4kids.be / www.vlaamsbrabant.be/boerenmetklasse / www.vlaamsbrabant.be/tourdecreme

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via