nieuws

Melkophaalwagen van Milcobel rijdt op aardgas

nieuws
De coöperatieve zuivelverwerker Milcobel zorgt voor een primeur door één van zijn melkophaalwagens op aardgas te laten rijden. Een vrachtwagen met een Euro6-dieselmotor werd omgebouwd zodat die nu op aardgas en diesel kan rijden. In zijn ledenblad verklapt Milcobel dat de mogelijkheid zich op termijn kan aandienen om de melkophaalwagens te laten rijden op biogas die op melkveebedrijven geproduceerd wordt met behulp van kleinschalige vergistingsinstallaties.
17 maart 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:29

De coöperatieve zuivelverwerker Milcobel zorgt voor een primeur door één van zijn melkophaalwagens op aardgas te laten rijden. Een vrachtwagen met een Euro6-dieselmotor werd omgebouwd zodat die nu op aardgas en diesel kan rijden. In zijn ledenblad verklapt Milcobel dat de mogelijkheid zich op termijn kan aandienen om de melkophaalwagens te laten rijden op biogas die op melkveebedrijven geproduceerd wordt met behulp van kleinschalige vergistingsinstallaties.

Milcobel heeft een 40-tal eigen vrachtwagens op de baan voor het ophalen van de melk. Op jaarbasis wordt er vijf miljoen kilometer afgelegd tussen de productiesites van Milcobel en de melkveebedrijven van de leden-leveranciers. Met het oog op een verduurzaming van het melktransport liet Milcobel een melkophaalwagen ombouwen zodat hij met een grote autonomie (1x tanken op 24 uur) kan rijden op de combinatie van aardgas en diesel. “Met aardgas beperken we de CO2-uitstoot van onze RMO aanzienlijk, maar op termijn zien we nog extra mogelijkheden die ons in de richting van biogas duwen”, staat te lezen in het ledenblad van Milcobel.

Eddy Leloup, directeur Coöperatiezaken, verduidelijkt dat het om een proef gaat die, afhankelijk van de resultaten, navolging kan krijgen. Nog een duurzame stap verder dan een vrachtwagen op aardgas zou een vrachtwagen op biogas zijn. Het Waaslandse bedrijf Biolectric bracht Milcobel op dat idee. Biolectric verkoopt pocketvergisters die mest omzetten in energie via de productie van methaangas. Daarbij is er overproductie van methaangas waarvoor Biolectric naar bijkomende toepassingen zoekt. Het overschot wil het bedrijf omzetten in een bruikbaar biogas voor auto’s en vrachtwagens. De aangepaste Milcobel-vrachtwagen rijdt momenteel op aardgas onder druk (CNG). Als later biogas onder druk (BNG) gehomologeerd wordt, zou Milcobel in principe ook kunnen tanken bij melkveehouders met een vergistingsinstallatie. Tweemaal voltanken dus, met BNG én met melk.

Bron: Informatieblad Milcobel

Beeld: Milcobel

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek