nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

17.07.2017 Milcobel bij select kransje van 36 grootste bedrijven

Behorend tot het selecte kransje van de grootste 36 Belgische bedrijven die de symbolische kaap van één miljard euro wisten te ronden en in handen van 2.900 boeren, zo typeert De Tijd de Belgische zuivelcoöperatie Milcobel. “Het bedrijfsmodel dat het daarbij hanteert, is hoogst uitzonderlijk. Gewoonlijk probeert een bedrijf zijn leveranciers zo min mogelijk te betalen, maar Milcobel doet net het omgekeerde. Omdat de melkleveranciers de aandeelhouders zijn van de zuivelgroep, tracht Milcobel hen een zo hoog mogelijke prijs uit te betalen voor hun melk”, klinkt het.

Op tien jaar tijd evolueerde Milcobel van twee boerencoöperaties naar een hoogtechnologische zuivelgroep met één miljard euro omzet. Daarmee is het één van 36 grootste Belgische bedrijven en tevens de enige coöperatie in dat rijtje. Het aandeelhouderschap zit nog steeds verankerd bij de 2.900 boeren die dagelijks hun melk leveren. In ruil krijgen de coöperanten de garantie dat Milcobel al hun melk opkoopt en er zo veel mogelijk opbrengst uit haalt door er kaas, ijs, drinks en melkpoeder van te maken, zo schrijft De Tijd.

Het economisch dagblad vindt vooral het bedrijfsmodel dat Milcobel hanteert, heel opmerkelijk. Zo is de winst op het einde van de rit minder van tel. Wel komt het erop aan om de melk op te halen, die zo goedkoop mogelijk te verwerken en zo duur mogelijk te verkopen. “In functie daarvan leggen we aan het eind van iedere maand de prijs vast die de boeren voor hun geleverde melk krijgen”, vertelt CEO Eddy de Mûelenaere. Hij wijst erop dat het bedrijf volgens dit model niet failliet kan gaan: “Als de zuivelmarkten het slecht doen of als het bedrijf niet goed functioneert, dan wordt aan de boeren minder betaald.”

Door de melkprijs zo hoog mogelijk te leggen, maakt Milcobel nauwelijks winst. Zo hield de coöperatie in 2016 amper 3,6 miljoen euro over op een omzet van 991 miljoen euro. “Waarom zouden wij meer winst maken als die toch grotendeels wegbelast wordt”, vraagt de Mûelenaere zich af. “We stevenden af op een nettowinst van meer dan 20 miljoen euro, maar die hebben we grotendeels weggewerkt door een hogere melkprijs uit te betalen. Dat wij vorig jaar per liter melk twee eurocent meer betaald hebben dan de meeste Nederlandse en Duitse bedrijven, daar hebben onze leden veel meer aan dan dat wij 20 miljoen euro winst zouden maken, waarop we dan zes miljoen euro belastingen betalen.”

Ander afwijkend punt is de hoge schuldgraad van Milcobel, zo beschrijft De Tijd. De voorbije zeven jaar investeerde de coöperatie maar liefst 300 miljoen euro in de uitbreiding van de mozzarellafabriek in Langemark, een nieuwe poedertoren in Kallo en een modernisering van de kaasproductie in Moorslede. “Door die investeringen zit Milcobel nu diep in de schulden”, zo schrijft de krant. Tegenover een eigen vermogen van 137 miljoen euro staan voor 360 miljoen euro leningen open. Dat is het dubbele van de schuldvraag van gewone bedrijven, maar als coöperatie zijn wij geen gewoon bedrijf. De banken weten dat wij de buffer hebben van onze coöperanten en dat we onze melkprijs kunnen verlagen om geld bijeen te krijgen.”

De CEO sluit echter niet uit dat er een moment komt waarop Milcobel op zoek moet gaan naar een buitenlandse partner of een fusiekandidaat. “'Als we de Belgische melkveesector willen laten overleven, moeten we een verwerking hebben die groot genoeg is om efficiënt te zijn”, zegt de Mûelenaere. “Dat wil niet zeggen dat we de grootste moeten zijn in Europa, maar wel dat we focussen op de niches waar we het verschil kunnen maken. Op de Europese markt zijn wij goed voor nog geen procent van de kaasproductie, maar in België produceren wij 80 procent van de 100.000 ton kaas per jaar.”

De zuivelgroep is met een marktaandeel van ruim 40 procent in België veruit het grootste zuivelbedrijf in ons land. In zijn acht productievestigingen produceert het bedrijf jaarlijks bijna 80 miljoen kilo melkpoeder, 12 miljoen kilo boter, 180 miljoen liter roomijs en 180 miljoen kilo kaas, waarvan 60 miljoen kilo mozzarella. Het bedrijf telt 2.000 werknemers waarvan 1.800 in België. In 2016 verwekte het bedrijf 1,5 miljard liter melk, goed voor een omzet van 991 miljoen euro. 

Bron: De Tijd

Volg VILT ook via