Minder suiker en verzadigde vetten in voedingsproducten

Zonder dat de Belgische consumenten het gemerkt hebben, verlaagde de voedingssector de afgelopen vijf jaar het gehalte aan suikers en verzadigde vetten in voedingsproducten en voegde ze meer vezels toe. “Onze bedrijven pasten de voorbije jaren de samenstelling aan van de producten die men dagelijks koopt, zonder in te boeten op kwaliteit of smaak”, zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia. “Samen met de overheid willen we verdergaan op de ingeslagen weg.”
20 augustus 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:46

Zonder dat de Belgische consumenten het gemerkt hebben, verlaagde de voedingssector de afgelopen vijf jaar het gehalte aan suikers en verzadigde vetten in voedingsproducten en voegde ze meer vezels toe. “Onze bedrijven pasten de voorbije jaren de samenstelling aan van de producten die men dagelijks koopt, zonder in te boeten op kwaliteit of smaak”, zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia. “Samen met de overheid willen we verdergaan op de ingeslagen weg.”

In 2012 startten Fevia - de federatie van de Belgische voedingsindustrie - en Comeos - de federatie voor de handel - een traject om onevenwichtige voedingspatronen aan te pakken. De sector nam zich voor om samen met de overheid in vijf jaar tijd een kentering in te zetten en de gezonde keuze gemakkelijker te maken voor de consument. De voedingssector werkt daarbij op drie pistes: het aanpassen van de nutritionele samenstelling, de portiegroottes en de marketing en communicatie naar de consument. In 2016 werd deze aanpak geformaliseerd in het Convenant Evenwichtige Voeding, mee ondertekend door de FOD Volksgezondheid en minister Maggie De Block.

De sectoren rapporteren nu over de resultaten van hun inspanningen op vlak van productherformulering. “Producten herformuleren is geen evidente zaak”, zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia. “Ten eerste zijn er twee objectieve voorwaarden waar voedingsproducten aan moeten voldoen: voedingswaarde en voedselveiligheid. Daarnaast zijn ook subjectieve factoren, zoals smaak, erg belangrijk om de consument mee te krijgen. Investeringen in onderzoek en ontwikkeling zijn dus zeker mee verantwoordelijk voor de bekomen resultaten.”

Een eerste evaluatie toont alvast een positieve trend. Zo bevatten ontbijtgranen gemiddeld 5,8 procent minder suikers en 13 procent meer vezels dan vijf jaar geleden. De sector voegde ook 24,5 procent meer volkoren granen toe. Ook voor chocoladeproducten en koekjes werd een inspanning geleverd, daar ging het percentage verzadigd vet naar beneden met respectievelijk 1,2 procent en 3,2 procent. En voor frisdranken is er een gemiddelde suikerreductie van 7 procent, door een verdere uitbreiding van het gamma met meer laagcalorische producten.

“Zuivel bevat gemiddeld minder suiker (-3,8%) dan in 2012, door recepten van onder andere yoghurt, yoghurtdrinks, chocomelk en desserts aan te passen”, verduidelijkt Dominique Michel, CEO van Comeos. “In de plantaardige alternatieven voor zuivel, zoals sojaproducten, zit zelfs 18 procent minder suiker.” In 2020 willen Fevia, Comeos en de Vlaamse overheid ook koude sauzen, smeersalades en bereide maaltijden met een meer evenwichtige samenstelling in de rekken. Voor frisdrank en zuivel moet het suikergehalte nog verder naar beneden.

“Het convenant, eigenlijk een gentlemen’s agreement vanuit de sector, werkt”, aldus minister De Block. “Ik ben tevreden dat de Belgische voedingsindustrie en de handel de handschoen hebben opgenomen en daadwerkelijk, stap voor stap, de samenstelling van de producten in de rekken verbeteren.” De minister voegt er aan toe dat ook de consument zijn eigen verantwoordelijkheid moet blijven opnemen. “De voedingssector geeft hen een zetje in de juiste richting door ervoor te zorgen dat de makkelijke keuze ook de gezonde keuze is, maar het blijft natuurlijk een gedeelde verantwoordelijkheid.”

Consumentenorganisatie Test Aankoop verwelkomt de geleverde inspanningen, maar zegt dat er veel meer moet gedaan worden. Vooral het installeren van een ‘Nutriscore’-systeem voor voeding is volgens de organisatie cruciaal om voedingsinformatie snel bevattelijk te maken voor de consument. “Een oplossing die algemeen zou moeten zijn voor de hele markt maar voor de industrie geen prioriteit blijkt”, klinkt het. Daarnaast pleit Test Aankoop ook voor een verdere verbetering van de nutritionele kwaliteit van onze voeding en wil ze reclame voor verwerkte voeding zien verdwijnen.

Ontdek voorbeelden van aangepaste producten op www.convenantevenwichtigevoeding.be

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek