"Misleidende info op voedingsverpakkingen"

Consumentenorganisatie Test-Aankoop ging na of de informatie op voedingsverpakkingen bevattelijk en realistisch is en besloot dat dat niet steeds het geval is. “Fabrikanten halen een heel arsenaal trucjes uit de kast om de consument een rad voor de ogen te draaien”, zo klinkt het. Test-Aankoop vindt onder meer dat fabrikanten erg veel vrijheid nemen bij het definiëren van een portie, en dat bepaalde benamingen en afbeeldingen de echte inhoud verbloemen. De organisatie vraagt meer actie vanuit Europese hoek.
29 september 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:30
Lees meer over:

Consumentenorganisatie Test-Aankoop ging na of de informatie op voedingsverpakkingen bevattelijk en realistisch is en besloot dat dat niet steeds het geval is. “Fabrikanten halen een heel arsenaal trucjes uit de kast om de consument een rad voor de ogen te draaien”, zo klinkt het. Test-Aankoop vindt onder meer dat fabrikanten erg veel vrijheid nemen bij het definiëren van een portie, en dat bepaalde benamingen en afbeeldingen de echte inhoud verbloemen. De organisatie vraagt meer actie vanuit Europese hoek. 

Voedingsverpakkingen zijn een vaak terugkerend aandachtspunt van consumentenorganisatie Test-Aankoop, dat voor een nieuw onderzoek naging in hoeverre de informatie op voedingsverpakkingen betrouwbaar is. Zo stelt de organisatie zich onder meer vragen over de vooraf bepaalde porties. Wie bepaalt wat van een bepaald voedingsmiddelen een portie is? Er bestaat alleszins geen Europese, noch Belgische wetgeving rond. Nochtans is het wel op basis van die portie dat fabrikanten meedelen wat de voedingswaarde is.

Zo heeft de ontbijtgranensector bepaald dat een portie overeenstemt met 30 gram, haalt Test-Aankoop aan. Dat is een portie die overeenkomt met zeven procent van de dagelijkse calorie-inname voor een volwassene. “Maar in realiteit komt deze hoeveelheid overeen met wat een kind eet”, aldus Test-Aankoop. “Een volwassene consumeert makkelijk het dubbele of het driedubbele. Een portie ontbijtgranen zorgt dan ook al snel voor 14 of 21 procent van de aanbevolen dagelijks inname.”

Ook met sommige afbeeldingen op voedingsverpakkingen heeft Test-Aankoop een probleem. “Afbeeldingen van fruit in alle kleuren en vormen zorgen voor een positief en gezond imago”, zo klinkt het. “Vele fabrikanten van limonades, yoghurt, fruitdrankjes en thee maken daar dan ook gebruik van. Helaas op een manier die de consument allerminst op het goede spoor brengt. Want heel vaak stijgen bijvoorbeeld de fruitgehaltes niet boven de één procent uit.”

Test-Aankoop laat weten dat het al verscheidene klachten overgemaakt heeft aan de FOD Economie, wat in sommige gevallen geleid heeft tot een proces-verbaal. Maar de organisatie wil nog verder gaan en overweegt, naar het voorbeeld van wat ook in andere EU-lidstaten gebeurt, gerechtelijke stappen te ondernemen tegen sommige fabrikanten. 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek