Natuurpunt ongerust over bouwvergunning Willebringen

Natuurpunt heeft bezwaar ingediend bij de Vlaamse Landmaatschappij omdat afspraken die opgenomen zijn in het structuurplan en milieueffectenrapport van de ruilverkaveling Willebringen niet gerespecteerd blijven in de bouwvergunning. “De ruilverkaveling verandert het landschap ingrijpend”, zo klinkt het bij Natuurpunt, dat vreest dat verschillende trage wegen en bospaden zullen verdwijnen, er veel bomen zullen worden gekapt en holle wegen zullen worden dichtgegooid. De ruilverkaveling strekt zich uit over ruim 2.600 hectare. De indeling van de kavels zou volgend jaar moeten zijn afgerond.
29 december 2015  – Laatste update 14 september 2020 14:33
Lees meer over:

Natuurpunt heeft bezwaar ingediend bij de Vlaamse Landmaatschappij omdat afspraken die opgenomen zijn in het structuurplan en milieueffectenrapport van de ruilverkaveling Willebringen niet gerespecteerd blijven in de bouwvergunning. “De ruilverkaveling verandert het landschap ingrijpend”, zo klinkt het bij Natuurpunt, dat vreest dat verschillende trage wegen en bospaden zullen verdwijnen, er veel bomen zullen worden gekapt en holle wegen zullen worden dichtgegooid. De ruilverkaveling strekt zich uit over ruim 2.600 hectare. De indeling van de kavels zou volgend jaar moeten zijn afgerond.

De afspraken tussen natuur- en landbouworganisaties voor ruilverkaveling Willebringen komen volgens Natuurpunt niet meer volledig tot uiting in de aanvraag voor de bouwvergunning. Daarom diende de natuurorganisatie in september bij de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) bezwaar in tegen de wijzigingen. “We wachten nog steeds op een reactie", zegt Pieter Abts van Natuurpunt. 

"Tal van trage wegen en bospaden verdwijnen, holle wegen worden dichtgegooid, bomen worden gekapt, meer onverharde veldwegen krijgen een laag beton en waar twee betonnen sporen van aanvankelijk een meter breedte waren gepland, worden die plots 1,2 meter breed", aldus Abts. "Ik ga akkoord dat de landbouwers goede wegen in hun velden nodig hebben, maar afspraken zijn afspraken. Het lobbywerk lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen." Verder vreest Abts dat bij de voorziene betonnering van veldwegen en de vorming van grote veldkavels de erosie zal toenemen, net als het sluikverkeer en het sluikstorten. "De veiligheid van weggebruikers op trage wegen komt in het gedrang", vreest hij.

Hoegaards burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) is als landbouwer nauw betrokken bij de uitvoering van de herverkaveling. Volgens hem verdwijnen er geen trage wegen. "Wel verschuiven ze om bredere kavels te creëren", zegt hij. "Geen enkele holle weg wordt dichtgegooid. Sommige dienen zelfs alleen nog voor wandelaars, fietsers en ruiters, want voor het landbouwverkeer hebben ze geen nut meer. Slechts twee streekvreemde dennenbosjes worden gekapt. In de beekvalleien komt meer groen, op de plateaus meer landbouw.”

“De bredere betonsporen komen er op vraag van de landbouwers, omdat machines almaar breder worden”, gaat hij verder. “Lobbywerk is er gekomen in het belang van de landbouw, maar zeker niet ten koste van de natuur. Langs veldranden komt een strook van een meter groen om erosie tegen te gaan. Een toename van sluipverkeer kan altijd, maar als de toekomst dat uitwijst, treffen we de nodige maatregelen. En sluikstorten is overal een plaag." Taverniers verwacht dat de procedure ten laatste tegen 2020 helemaal is afgerond.

Bron: Het Nieuwsblad

Beeld: Vanhulst

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek