"Niet plukken peren niet in strijd met mededingingswet"

De beslissing van Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege om een deel van de perenoogst niet te plukken om op die manier het aanbod te verkleinen, is in strijd met de mededingingswetgeving. Dat schrijft advocaat Anthony Godfroid in een opinieartikel in het weekblad Knack. Volgens de Belgische Mededingingsautoriteit voorziet de wet wel in uitzonderingen voor landbouwmarkten en -producten. Volgens Boerenbond kan er geen twijfel over bestaan dat er in dit geval sprake is van een uitzondering.
27 augustus 2014  – Laatste update 14 september 2020 14:27
Lees meer over:

De beslissing van Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege om een deel van de perenoogst niet te plukken om op die manier het aanbod te verkleinen, is in strijd met de mededingingswetgeving. Dat schrijft advocaat Anthony Godfroid in een opinieartikel in het weekblad Knack. Volgens de Belgische Mededingingsautoriteit voorziet de wet wel in uitzonderingen voor landbouwmarkten en -producten. Volgens Boerenbond kan er geen twijfel over bestaan dat er in dit geval sprake is van een uitzondering.

“Als burger vind ik het belangrijk de perenboeren een duwtje in de rug te geven. Ik koop dan ook consequent veel meer peren dan vorige jaren”, schrijft Godfroid. “Maar groot was mijn verbazing toen ik vernam dat de minister haar steun verleent aan het niet plukken van een deel van de oogst. Hoe is het mogelijk dat op dergelijke flagrante manier het kartelrecht wordt genegeerd, meer zelfs, dat een kartel wordt georganiseerd en ondersteund door de minister?”

De advocaat raadt de minister aan om het nagelnieuwe Wetboek Economisch Recht te lezen. “Daarin staat dat het strikt verboden is voor concurrerende ondernemingen om de afzet te beperken met het oog op het doen ontstaan van artificieel te hoge prijzen. Dit laatste is immers het doel van het niet plukken van een deel van de oogst. Door het aanbod te verlagen, zal de prijsdaling ten gevolge van de verlaagde Russische vraag gecounterd worden”, schrijft hij.

Volgens Godfroid heeft de consument het recht te mogen genieten van prijsdalingen, ook als die het resultaat zijn “van een afkeurenswaardige politiek van een Russische president die te wild om zich heen schopt”. Wanneer minister Schauvliege de steunmaatregel toch aanhoudt, dan betekent dit in zijn ogen dat de consument de factuur van de perenboeren zal betalen, terwijl die perenboeren zich zouden moeten afvragen of het wijs is al hun ‘eieren’ in één mand te leggen.

“Het niet plukken van de peren heeft tot doel de concurrentie beperken en is derhalve nooit toelaatbaar. Of gaat de minister misschien elke keer een sector te lijden heeft aan een overdreven blootstelling aan één afnemer ingrijpen? Advocaten hebben ook te lijden aan een overaanbod van vers afgestudeerden. Zal onze beroepsgroep dan ook maar prijsafspraken maken waarbij de eindconsument maar de dupe moet zijn?”, staat te lezen op Knack.be.

De Belgische Mededingingsautoriteit laat weten dat marktbeheersmaatregelen waarin private partijen of telersverenigingen, al dan niet in samenspraak met de overheid, afspraken maken om het aanbod van producten te beperken, in de regel onder het kartelverbod vallen. “Maar een tijdelijke, gecontroleerde aanbodregulering voor peren als gevolg van het importverbod door Rusland kan mogelijk wel passen binnen de uitzonderingsmogelijkheden die in de Europese Verordening zijn voorzien”, zegt Véronique Thirion, auditeur-generaal van de Mededingingsautoriteit in een reactie aan VILT.

“Wij zijn als Belgische Mededingingsautoriteit tot op vandaag over deze kwestie nog niet benaderd door minister Schauvliege of door de sector zelf”, klinkt het. “Maar wij gaan ervan uit dat minister Schauvliege een vraag bij de Commissie zal indienen om na te gaan of de beoogde maatregel geoorloofd is.”

Dat de maatregel geoorloofd is, daar bestaat volgens Boerenbond geen twijfel over. “In de mededingingswetgeving staat uitdrukkelijk vermeld dat kan afgeweken worden van het mededingingsrecht indien de regelgeving over de Gemeenschappelijke Marktordening (GMO) daarin voorziet”, legt Pieter Verhelst uit. “In de GMO-bepalingen staat dat producenten zich mogen organiseren in producentenorganisaties en dat die producentenorganisaties een operationeel plan kunnen opmaken waarin onder meer voorzien wordt in crisismaatregelen. Eén van die crisismaatregelen is het niet oogsten van gewassen.”

Volgens Verhelst is het aan de bevoegde ministers in de lidstaten om te oordelen of de specifieke situatie van die aard is dat de crisismaatregelen kunnen genomen worden. Vervolgens is het aan de Europese Commissie om te bepalen welke vergoeding er tegenover staat. “Let wel op, elke teler bepaalt individueel of hij gebruik wil maken van deze maatregel. Het zijn niet de producentenorganisaties die collectief kunnen beslissen. De administratie voor de aanvraag en uitbetaling van de steun verloopt wel via die producentenorganisaties”, zegt hij.

Bron: Knack/eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek