nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

21.03.2018 Nieuwe CEO bij Milcobel maakt werk van De Mûelenaere af

Bij zuivelcoöperatie Milcobel geeft CEO Eddy De Mûelenaere de fakkel door aan Peter Koopmans. De leden-melkveehouders vernemen er meer over via een dubbelinterview in het informatieblad van Milcobel. “We maakten onszelf wijs dat we goed en groot waren, maar de realiteit was anders. Men dacht zelfs niet als groep”, vertelt De Mûelenaere over de moeilijke beginsituatie. De transformatie die Milcobel onderging, is zijn werk. “Nu moeten we ons als bedrijf nog beter profileren naar de buitenwereld toe”, zegt Koopmans.

Toen Eddy De Mûelenaere aangesteld werd als CEO kwam Milcobel uit een moeilijke periode. Hij is daar eerlijk over in zijn afscheidsinterview. “We kwam heel snel tot de vaststelling dat Milcobel als organisatie behoorlijk zwak was. Er heerste een bijna utopische sfeer dat Belgomilk het grootste zuivelbedrijf van België en de beste kaasmaker van de wereld is. Alleen waren de resultaten er niet naar. Er was geen samenwerking. Vandaag staan we veel verder dan vijf jaar geleden, maar alle achterstanden zijn nog niet weggewerkt.” Verandering roept altijd weerstand op, maar De Mûelenaere dreef door en zorgde er bijvoorbeeld voor dat alle bedrijven van de groep Milcobel als naam gingen voeren.

“De afgelopen jaren hebben we intern de boel op orde gezet. Nu is het tijd om dat extern duidelijk te maken”, vindt Peter Koopmans die de leiding van Milcobel overneemt. Dat kan bijvoorbeeld met de mozzarella als uithangbord, vanwege de goede reputatie die Milcobel voor dat product al geniet. Ook op vlak van Belgische kazen wil Milcobel een voortrekkersrol spelen. Strategische allianties worden voor de toekomst niet uitgesloten omdat de coöperatie groot is in eigen land maar bij de kleinsten binnen een Europese context. Naar de coöperanten toe benadrukt Koopmans: “Alles wat het management doet, is ten bate van de melkveehouder. Aan onze medewerkers geven we mee dat de melkveehouder onze eerste zorg moet zijn. Het bedrijf leeft dan ook bij gratie van die melkveehouder.”

Bron: Informatieblad Milcobel

Beeld: Milcobel

Volg VILT ook via