Nieuwe richtlijnen voor gebruik "ambachtelijk"

De FOD Economie heeft richtlijnen uitgevaardigd voor het gebruik van de terminologie "artisanaal", "ambachtelijk" en afgeleiden in productbenamingen. Dat meldt consumentenorganisatie Test-Aankoop die al langer vragende partij is voor meer duidelijkheid. De richtlijnen bepalen bijvoorbeeld dat de productie op (erg) kleine schaal moet gebeuren en dat geen ingrediënten met additieven gebruikt mogen worden.
17 oktober 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:42
Lees meer over:

De FOD Economie heeft richtlijnen uitgevaardigd voor het gebruik van de terminologie "artisanaal", "ambachtelijk" en afgeleiden in productbenamingen. Dat meldt consumentenorganisatie Test-Aankoop die al langer vragende partij is voor meer duidelijkheid. De richtlijnen bepalen bijvoorbeeld dat de productie op (erg) kleine schaal moet gebeuren en dat geen ingrediënten met additieven gebruikt mogen worden. 

Hoe ambachtelijk of artisanaal zijn de producten die daarop de nadruk leggen via marketing, communicatie of verpakking? Test-Aankoop klaagde eerder dit jaar aan dat het misleidend is als industrieel gefabriceerde producten als “ambachtelijk” of “artisanaal” worden verkocht. De FOD Economie had oren naar die kritiek en vaardigt nu nieuwe richtlijnen uit voor het gebruik van die termen in productbenamingen.

Volgens de nieuwe richtlijnen moet de productie op kleine schaal gebeuren en mogen er geen ingrediënten met additieven gebruikt worden. Daarnaast moet een onderneming die gebruikmaakt van de term "ambachtelijk" dat kunnen staven via reclame, verpakking of uitleg op een website, en mag de consument niet in de war gebracht worden.

Test-Aankoop is tevreden over die richtlijnen, maar betreurt dat er niet expliciet gesproken wordt over de problematiek rond afbeeldingen en foto's op een product die een ambachtelijke manier van produceren suggereren. Daarnaast worden volgens de consumentenorganisatie termen zoals "alternatief", "op grootmoeders wijze", "à l'ancienne" of "traditioneel" niet genoeg geviseerd en wordt er niet duidelijk benadrukt dat een manuele handeling in een voor het overige geautomatiseerd proces niet voldoende is om een ambachtelijk karakter te verlenen.

Test-Aankoop merkt dat fabrikanten hun handelwijze ondertussen aanpassen. Zo wijzigde Albert Heijn de benaming "grootmoeders wafels" en liet Lidl weten in de toekomst niet langer te zullen verwijzen naar ambachten en traditie. De supermarktketen paste de verpakking van zijn grijze garnaalballetjes aan en haalde het "traditioneel" vleesbrood uit de rekken. Voor Test-Aankoop gaat het om “een eerste stap naar meer duidelijkheid voor de consument”. 

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: Test-Aankoop

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek