nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

17.03.2014 Comeos: "2013 was rampjaar voor handel"

“Afgelopen jaar was een ronduit slecht jaar voor de handel. De kosten blijven stijgen en dat vertaalt zich in minder winkels en minder jobs.” Dat zegt Comeos, de federatie voor de handel en diensten, naar aanleiding van de bekendmaking van de jaarresultaten van 2013. In de voedingssector zijn het vooral de kleine supers die klappen krijgen. De discounters zagen hun marktaandeel dan weer stijgen met 4,5 procent.

Elke drie maanden publiceert Comeos in een conjunctuurrapport voor de handel een overzicht van de belangrijkste trends voor de sector. “Als we heel 2013 in beschouwing nemen dan waren die trends negatief”, klinkt het in een persbericht. De modesector kende een omzetdaling van 3,9 procent en de sector van de electro deed het 1,3 procent slechter. De doe-het-zelf-sector herpakte zich na een dramatisch voorjaar en kende een omzetstijging van 1,3 procent. In de voedingssector steeg het volume met 0,8 procent.

“Maar 2013 heeft ons geleerd dat je ook klappen kunt krijgen wanneer je meer verkoopt”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “De marges van de handelaars staan meer dan ooit onder druk omdat de kosten blijven toenemen. De loonkosten lagen hier al 20 procent hoger dan in dezelfde sector in de buurlanden, maar nu swingen ook nog de huurprijzen de pan uit. En dat heeft gevolgen voor de sector en bij uitbreiding voor de hele economie.”

Op tien jaar tijd stegen de huurprijzen tot 68 procent voor de A-locaties in de stadskernen en tot 46 procent in de stadsrand. Omdat het aantal verkooppunten sinds 2009 systematisch is gedaald (-5.153 de afgelopen vijf jaar), staan er ook maar liefst 18.171 winkelpanden leeg. In Vlaanderen, waar 60 procent van de winkelpanden gelegen is, is die daling van het aantal verkooppunten met 3,2 procent het sterkst.

In de voedingssector zijn het vooral de kleine supermarkten (<400m²) die klappen krijgen. Ze verloren vier procent marktaandeel. De discounters wonnen dan weer 4,5 procent. “Ook opvallend is de stijging van de huismerken. Sinds 1985 is de verkoop ervan verdrievoudigd tot een marktaandeel van 34,8 procent vorig jaar. De verklaring voor beide feiten is dat de consument bang is voor de crisis en zeer voorzichtig en prijsbewust koopt. Wat de consument niet nodig heeft, wordt voorlopig niet gekocht”, zegt Michel.

En daarmee houdt het volgens de gedelegeerd bestuurder van Comeos niet op. “De Belg blijft sparen waardoor het spaarquotum momenteel op 15,2 procent ligt. Tegelijkertijd moeten de prijzen onder druk van buitenlandse en online concurrentie ook zo laag mogelijk blijven. Dus ook aan die kant kan de handel nauwelijks recupereren”, klinkt het. “Deze situatie zorgt er onder andere voor dat er vorig jaar 2.685 jobs sneuvelden in de sector. Dat is uitzonderlijk voor de sector. Zelfs na de crisis van 2008 slaagden we er nog in netto jobs te creëren. Nu zijn we op anderhalf jaar tijd 4.000 banen kwijt”, trekt Michel aan de alarmbel.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via