nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

Persdag 'trendy groenten' van Agro Expo Vlaanderen in West-Vlaanderen

  • Het centrale thema van de tweejaarlijkse vakbeurs Agro Expo Vlaanderen (27-29 januari) volgend jaar is 'trendy groenten'. De landbouwpers werd uitgenodigd op twee groentebedrijven en op diepvriesbedrijf ARDO om het thema toe te lichten. Het eerste bedrijf dat bezocht werd was het bedrijf van Hubert en Nico Deconinck in Wannegem-Lede. Zij telen voor het eerste jaar pastinaak in opdracht van ARDO.
  • Hubert Deconinck met zijn eerste pastinaken. Wanneer geoogst wordt beslist ARDO. Maar gezien pastinaak vorstbestendig is, kan dat pas na nieuwjaar zijn. Deconinck hoopt op een opbrengst van 30 ton per ha, dat heeft hij nodig om rendabel te zijn.
  • Het tweede bedrijf dat bezocht werd was dat van Frederik Devos in Ardooie. Hij teelt al 5 jaar pompoenen, enkele jaren keukenrapen en sinds dit jaar ook Chinese kool en mini-wortels. Allemaal voor de versmarkt (Veiling REO). Deze pompoen is de Crown Prince, volgens Frederik lekker zoet.
  • De typische Halloween pompoen. Vooral populair in oktober.
  • Spaghetti pompoen. Wanneer deze gekookt wordt valt het vruchtvlees uit elkaar in dunne slierten, "zoals spaghetti".
  • De juiste bewaring bij pompoen is cruciaal. Temperatuur (12°C) en ventilatie zijn belangrijk.
  • Frederik Devos liet een geïsoleerd dak installeren aan zijn loods, waaronder hij de pompoenen bewaart in open kisten.
  • Chinese kool wordt bewaard in een koelcel.
  • De oogst van keukenrapen is nog aan de gang. Op het bedrijf worden ze gewassen in een wasstraat.
  • Na het wassen worden de rapen manueel gesorteerd en in kisten gelegd.
  • Keukenrapen klaar voor levering aan de veiling.
  • De machine- en opslagloods van Frederik Devos.
  • Diepvriesbedrijf ARDO in Ardooie, het derde bedrijf dat bezocht werd tijdens de persdag.
  • Levering van bloemkool voor de diepvriesindustrie. Eerst wordt zo veel mogelijk groen- en ander afval verwijderd (optische scanner), daarna gaan de roosjes in een wasstraat, in een voorverwarmzone, in de blancheur, in een koelzone, in de diepvries en tot slot worden ze gesorteerd per kaliber in grote kisten. Daarin blijven ze gestockeerd tot ze verwerkt en verpakt worden in een van de meer dan 2.000 diepvriesproducten van ARDO. Die afgewerkte producten gaan naar het automatisch magazijn van 1 ha, tot ze opgehaald worden voor levering aan de klant.
  • De organisatoren van de persdag: experts van Veiling REO, Ingro, Inagro, Taco, Boerenbond, het Departement Landbouw en Visserij, ARDO en natuurlijk de beurs Agro Expo Vlaanderen zelf.
  • Volg VILT ook via