Nog nooit zoveel activiteiten op Dag van de Trage Weg

De Dag van de Trage Weg wordt met meer dan 100 acties in Vlaanderen en 60 acties in Wallonië een recordeditie. Het event wordt gespreid over twee dagen, 18 en 19 oktober, en moet het belang van de trage wegen in de verf zetten. Trage wegen faciliteren vrijetijdsbeoefening, sport, gezondheid, milieu en verhogen ook de verkeersveiligheid, zo klinkt het.
16 oktober 2014  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:28
Lees meer over:

De Dag van de Trage Weg wordt met meer dan 100 acties in Vlaanderen en 60 acties in Wallonië een recordeditie. Het event wordt gespreid over twee dagen, 18 en 19 oktober, en moet het belang van de trage wegen in de verf zetten. Trage wegen faciliteren vrijetijdsbeoefening, sport, gezondheid, milieu en verhogen ook de verkeersveiligheid, zo klinkt het.

Het komende weekend staan tijdens de Dag van de Trage Weg alle wegjes en paadjes die zich doorheen het Vlaamse landschap kronkelen in de kijker. Met het event wil de vzw Trage Wegen het belang ervan benadrukken en het netwerk aan trage wegen versterken. "We zien dat trage wegen jaar na jaar aan belang winnen", zegt Steven Clays van vzw Trage Wegen, dat reeds een honderdtal gemeenten in Vlaanderen praktisch en juridisch bijstaat bij het herwaarderen van hun trage wegen.

"Niet alleen voor het openstellen ervan, maar ook voor het multifunctioneel inrichten ervan voor vrijetijdsbeoefening, sport, gezondheid en milieu", zo klinkt het. Het openstellen en onderhouden is een verantwoordelijkheid van de gemeenten. "Dikwijls werden die wegen jarenlang niet onderhouden, zijn ze volledig dichtgegroeid of opgegaan in het landschap", aldus Clays. “Provincies kunnen trouwens een belangrijke stimulans geven aan de gemeenten. "De provincie Oost-Vlaanderen is een duidelijke trekker, maar ook de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen zijn ermee bezig.”

"Het is niet altijd evident ervoor te zorgen dat die wegen in ere worden hersteld", gaat Clays verder. "Bovendien zijn er ook middelen voor nodig, al is het onderhoud van een trage weg veel goedkoper dan dat van een asfaltweg. Maar het tij keert: dat toont de grote respons voor de Dag van de Trage Weg aan." Bovendien verhogen de trage wegen ook de verkeersveiligheid, vult Willem Boon, voorzitter van de organiserende vzw Trage Wegen, aan.

"De beste oplossing voor meer verkeersveiligheid: inzetten op wegen en paadjes die alleen voor voetgangers en fietsers toegankelijk zijn", legt Boon uit. "Ze zijn vaak ook de kortste weg naar het centrum of tussen dorpen. Het is er rustig en je ontdekt plekken waar je anders niet komt. Maar jammer genoeg worden veel trage wegen niet goed onderhouden. Of ze zijn gewoonweg verdwenen. Zo worden ze missing links. Hoe vaak gebeurt het niet dat een voetganger of fietser geen andere keuze heeft dan een onveilige steenweg? Door als gemeentebestuur op trage wegen in te zetten, trek je de kaart van de zachte weggebruiker."

Meer info: Dag van de Trage Weg

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek