nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

10.02.2017 "Obesitas aanpakken met health-in-all-policies-aanpak"

In een reactie op het I.Family-onderzoek waaruit blijkt dat de overheid een belangrijke rol te spelen heeft in de strijd tegen obesitas en dat alleen preventie niet volstaat, verdedigt FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, de health-in-all-policies-aanpak. “Alle betrokken partijen moeten samen en onder leiding van de overheid de strijd tegen obesitas voeren”, zo klinkt het. “Preventie is essentieel, maar dat enkel preventie zou volstaan is zeker niet de mening van de voedingsindustrie.” 

Alle sensibilisering en preventiemaatregelen ten spijt, enkel doortastende en gerichte overheidsmaatregelen blijken een geloofwaardig instrument in de strijd tegen obesitas en ongezonde voedingsgewoonten. Dat is de rode draad doorheen het recente I.Family-onderzoek:een wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheid, de voedingsgewoonten, de fysiek en de beïnvloeding door omgeving, familie en vrienden van 16.000 kinderen in acht Europese landen, waaronder België.

“Zolang het niet bij wet verboden is om ongezonde producten aan te prijzen bij kinderen, zal er geen enkel bedrijf het goede voorbeeld geven”, zo schreef De Standaard over de studie. “Dat individuele voorlichting en begeleiding een essentieel onderdeel zijn in de strijd tegen obesitas is duidelijk, maar dat ze zouden volstaan is zeker niet de mening van de voedingsindustrie”, zo klinkt het antwoord bij FEVIA. De organisatie zegt al jaren voorstander te zijn van een fundamentele aanpak waarbij alle betrokken partijen onder leiding van de overheid samen de strijd tegen obesitas voeren met concrete acties.

“Volgens experts wereldwijd is de zogenaamde “health-in-all-policies” aanpak de enige fundamentele oplossing voor een complex probleem als obesitas”, zo klinkt het. “Voedingsbedrijven betrekken in zo’n beleid is essentieel om tot realistische oplossingen te komen. De Belgische overheid heeft dit begrepen en ondertekende in 2016 een Convenant Evenwichtige Voeding met de sector. Daarin gaan de overheid en de voedingssector samen voor een becijferde daling van de inname van calorieën en voor een evenwichtig aanbod aan voeding.”

Wat met reclame voor kinderen? “De voedingsindustrie erkent dat consumenten reeds op jonge leeftijd de basis voor een gezonde levensstijl leggen, onder meer met een evenwichtig voedingspatroon”, aldus FEVIA. “De sector ging recent nog met Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen het engagement aan om tot een evenwichtiger en gezonder dranken- en tussendoortjesbeleid te komen in de Vlaamse scholen. Daarnaast engageerde FEVIA zich ook voor de Belgian Pledge, in lijn met de EU Pledge, een reclamecode met duidelijke regels.”

Die Plegde is nochtans allesbehalve geloofwaardig, zo vindt de ngo Foodwatch. “We kunnen niet vertrouwen op de zelfregulering die de voedingsbedrijven steeds beloven”, zo klinkt het. Foodwatch verzamelde producten die gepromoot worden bij kinderen en die gemaakt zijn door fabrikanten die de EU Plegde ondertekenden. “De gelofte houdt in dat de bedrijven afzien van reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar, voor producten die niet aan bepaalde gezondheidsvoorwaarden voldoen. Slechts 10 procent van de producten waar reclame wordt voor gemaakt, blijkt aan de gezondheidscriteria te voldoen.”

Bron: eigen verslaggeving/De Standaard

Volg VILT ook via