nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

16.01.2017 'Oei, de boeren zijn bijna op' levert 500.000 euro op

Vredeseilanden heeft er een succesvol campagneweekend opzitten. Meer dan 8.000 vrijwilligers verzamelden in totaal zo’n 500.000 euro. Met de slogan ‘Oei, de boeren zijn bijna op’ vroeg Vredeseilanden aandacht voor het feit dat steeds meer boeren er de brui aan geven en dat weinig jongeren kiezen voor een toekomst in de landbouw. Met het ingezamelde geld wil de ngo zijn lopende campagnes voor boeren in het zuiden én bij ons verderzetten.

Wereldwijd evolueert de gemiddelde leeftijd van boeren naar 60 jaar. “Hard werken en veel risico’s dragen in ruil voor een onzeker inkomen, dat schrikt jongeren begrijpelijk af. Of ze nu in België, Senegal of Vietnam wonen”, vertelt Jelle Goossens, communicatieverantwoordelijke van Vredeseilanden. De landbouwsector aantrekkelijk maken, is voor de organisatie een verantwoordelijkheid van de hele voedingssector. “Daarom werken we wereldwijd en in België samen met boeren, voedingsbedrijven en consumenten om te werken aan toeleveringsketens die transparant, eerlijk en milieuvriendelijk zijn.”

De 500.000 euro die het afgelopen weekend werd ingezameld, zal gebruikt worden om de lopende Vredeseilanden-projecten te ondersteunen. Zo heeft de ngo bijvoorbeeld een samenwerking opgezet tussen een coöperatie van Senegalese bananenproducenten en de Belgische retailer Colruyt. In Honduras heeft Vredeseilanden kleinschalige boeren verenigd die verse groenten telen voor Walmart, zowat de grootste distributeur ter wereld. In eigen land wordt onder meer gewerkt aan de projecten ‘Citizens for the Foodture’ en ‘Gezocht: Voedsel voor de toekomst’.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via