Olympia produceert voortaan Fairebel boter

Faircoop, de coöperatie achter het label Fairebel, stelde vandaag de eerste fair trade boter van Vlaanderen voor. Zuivelbedrijf Olympia is het eerste Vlaamse verwerkingsbedrijf dat samenwerkt met Fairebel en de ‘eerlijke’ boter zal produceren. De boter wordt gemaakt met lokaal geproduceerde melk en Fairebel garandeert een eerlijke melkprijs aan de melkveehouders. “Die faire prijs voor de boeren heeft voor ons de doorslag gegeven om met Faircoop in zee te gaan”, vertelt Luc Van Impe, afgevaardigd bestuurder van Olympia.
18 april 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:40
Lees meer over:

Faircoop, de coöperatie achter het label Fairebel, stelde vandaag de eerste fair trade boter van Vlaanderen voor. Zuivelbedrijf Olympia is het eerste Vlaamse verwerkingsbedrijf dat samenwerkt met Fairebel en de ‘eerlijke’ boter zal produceren. De boter wordt gemaakt met lokaal geproduceerde melk en Fairebel garandeert een eerlijke melkprijs aan de melkveehouders. “Die faire prijs voor de boeren heeft voor ons de doorslag gegeven om met Faircoop in zee te gaan”, vertelt Luc Van Impe, afgevaardigd bestuurder van Olympia.

Faircoop werd opgericht in de nasleep van de melkcrisis in 2009. Voorgezeten door Erwin Schöpges verenigt de coöperatie ongeveer 500 producenten en 1800 consumenten. “Onze opdracht beoogt een melkprijs te garanderen die de productiekosten dekt met inbegrip van een fatsoenlijk inkomen om zo de familiale boerderijen te redden”, verduidelijkt de voorzitter. Sinds 2010 breidt het gamma van hun label Fairebel steeds uit. Eerst was er melk en chocolademelk, daarna kwam er ook ijs en kaas in de rekken en nu kan je ook boter van het label Fairebel in de supermarkten vinden.
 
De ‘eerlijke’ boter wordt volledig in Vlaanderen geproduceerd. Een primeur voor een Fairebelproduct. Tot nu toe werkte Fairebel enkel samen met Waalse of buitenlandse melkverwerkingsbedrijven waaronder Luxlait in Luxemburg. Daar komt nu dus verandering in. Het familiale zuivelbedrijf Olympia neemt de productie van de fair trade boter op zich. Na enige initiële twijfels groeide het vertrouwen tussen de twee partijen en Olympia schaarde zich achter het Fairebel label. Luc Van Impe vertelt enthousiast: “We hebben besloten om samen te werken met Fairebel want we delen dezelfde waarden: de Belgische landbouw ondersteunen en een eerlijk inkomen garanderen voor alle spelers van de productieketen”.
 
Olympia haalt haar melk op bij 180 Belgische producenten in een straal van 65 km rond het bedrijf, goed voor zo’n 65 miljoen liter per jaar. Een deel van die opgehaalde melk zal voortaan verwerkt worden tot Fairebel boter. Voor de productie van die boter wordt de  verse melk op ambachtelijke wijze afgeroomd. Bovendien engageren de melkveehouders zich om hun koeien te laten grazen in de weide, minstens 6 uur per dag en minstens 120 dagen per jaar. “Op die manier is de melk in harmonie met dierenwelzijn en is een unieke en authentieke smaak gegarandeerd”, klinkt het.
 
Fairebel koopt de boter van Olympia en maakt op haar beurt afspraken met de supermarkten om de boter aan een faire prijs in de winkelrekken te leggen. Geen makkelijke opdracht tot nu toe want hoewel het hele Fairebel gamma in de rekken ligt, is er geen enkele supermarkt waar alle producten samen te vinden zijn. Zo zal de Fairebel boter voorlopig enkel te verkrijgen zijn in de supermarkten van Carrefour, Match, Cora en Louis Delhaize. In de prijs die de consument aan de kassa betaalt, zit een faire marge verwerkt voor de distributeur, de verwerker, maar vooral voor de melkveehouder zelf.
 
Boeren die zich verbinden met de coöperatie krijgen namelijk bovenop de melkprijs die ze ontvangen van het zuivelbedrijf waar ze zelf aan leveren, een supplement van 10 cent per verkochte liter melk. Om een beeld te schetsen, in 2017 verkocht Faircoop 9,3 miljoen liter melk onder het label Fairebel. Aangesloten melkveehouders konden zo elk 5.000 tot 20.000 liter melk, afhankelijk van het aantal aandelen, aan een eerlijke prijs kwijt op de markt.
 
Lieven Van Waes, raadgever van het kabinet van minister Schauvliege ziet in het idee achter Fairebel een manier om de fluctuerende prijsmarges onder controle te houden: “We zagen in de recente Pano-reportage hoe belangrijk eerlijke prijzen zijn voor voedselproducenten. En consumenten zijn bereid om een eerlijke prijs te betalen voor een product, zeker voor een product met een verhaal achter. En met het verhaal achter Fairebel kunnen deze fair trade producten zeker een succes worden.”

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek