nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

04.06.2018 Omzet Belgische veilingen steeg met 2% tot 944 mio euro

In 2017 behaalden de Belgische tuinbouwcoöperaties een totale omzet van 944,1 miljoen euro, een stijging van net geen twee procent in vergelijking met het jaar voordien. De omzet voor groenten lag op 598 miljoen euro, die van fruit op 346 miljoen. “De extreme weersomstandigheden hebben geleid tot een grillig jaar op het vlak van aanvoer, afzet en prijsvorming”, klinkt het bij het Verbond van de Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT). BelOrta blijft bij uitstek de grootste groente- en fruitveiling van ons land, maar qua groei in omzet scoren de kleine Limburgse Tuinbouwveiling (+55%) en de Belgische Fruitveiling (+11%) het best.

“Het afgelopen jaar zullen we ons vooral herinneren als een jaar van grillige weersomstandigheden: de droogte in het eerste semester, de late lentevorst in april, een hittegolf in juni, een matige zomer, hoogzomers weer midden oktober en een bijzonder sombere maand december”, zegt VBT-voorzitter Rita Demaré. “Dit betekende voor heel wat fruit- en groentesoorten een zeer wispelturig jaar op het vlak van aanvoer, afzet en prijsvorming. Globaal genomen is het verschil met 2016 niet zo groot. De fruitomzet steeg met 3,6 procent tot 346 miljoen euro in 2017. De omzet van groenten bedroeg 598 miljoen euro, een minieme stijging van minder dan een procent in vergelijking met 2016.

De grootste veiling is en blijft BelOrta. Ze realiseerde in 2017 een productomzet van 420,7 miljoen euro. Dat is een toename van vijf procent in vergelijking met 2016 en van zeven procent in vergelijking met 2015. Spectaculair was de stijging van 20 procent van de omzet van fruit. De areaaluitbreiding van zowel hardfruit als aardbeien zorgde ervoor dat het aandeel fruit binnen de veiling steeg naar 25 procent. De betere prijsvorming voor hardfruit resulteerde in een omzetstijging van 34 procent. Ook bij aardbeien was er een hogere aanvoer waardoor de omzet steeg met 13 procent. Voor houtig kleinfruit wist BelOrta, de grootste veiling voor dit product, een gelijkaardige omzetstijging te realiseren.

Groenten blijven, met een omzet van ruim 311 miljoen euro, de belangrijkste categorie voor de veiling. De aanvoer van tomaten steeg in 2017 met zes procent en daarmee blijft dit het belangrijkste product voor BelOrta. Gecombineerd met een betere prijs, zorgde dit voor een omzetstijging van 11 procent. De omzet van witloof en komkommers daalde echter, met respectievelijk bijna vijf procent en ruim 31 procent. De prijs van komkommers was het hele jaar laag door een overaanbod in Europa. De lagere aanvoer van sla werd gecombineerd door een hogere middenprijs en bij paprika gebeurde het omgekeerde: de aanvoer steeg met 27 procent en de middenprijs daalde met 15 procent.

Coöperatie Hoogstraten zag haar omzet van 232 miljoen euro in 2017 stijgen met zes procent in vergelijking met een jaar eerder en met acht procent tegenover 2015. De omzetstijging voor tomaten bedroeg bijna 21 procent, wat voortkwam uit het feit dat zowel de aanvoer (+7%) als de prijs (+13%) steeg. Ook in Hoogstraten zorgde het overaanbod in Europa van paprika voor een daling van 14 procent van de middenprijs en een gelijkaardige daling op vlak van omzet. Bij aardbeien, het belangrijkste product van de veiling, zorgde het toegenomen volume samen met een goede prijsvorming voor een omzetstijging van bijna drie procent.

De REO Veiling uit Roeselare realiseerde in 2017 een productomzet van 175,3 miljoen euro. Dat is een lichte omzetdaling (-1%) ten opzichte van 2016, maar een omzetstijging van zes procent tegenover 2015. Bij tomaten wist de veiling een lichte omzetstijging te realiseren van één procent door een hogere middenprijs, ondanks de afgenomen aanvoer (-5%). Als grootste preiveiling kampte REO in de tweede jaarhelft met een moeizame prijsvorming. Toch kon door goede prijzen in de eerste maanden, de omzetdaling beperkt blijven tot drie procent. Sla kende door een hogere prijs een betere omzet (+4%), maar bij champignons en witloof was zowel de prijs als de aanvoer lager. De aanvoer van aardbeien steeg fors met 18 procent omwille van het groeiende areaal. Daarmee zijn aardbeien het derde belangrijkste product van REO in 2017.

De Belgische Fruitveiling (BFV) kende in 2017, na drie opeenvolgende moeilijke jaren met een gelijkaardige omzet, een sterke omzetstijging van bijna elf procent. De totale omzet bedroeg 103,9 miljoen euro. De vorst in april zorgde voor een lagere aanvoer van hardfruit: er werden 11 procent minder peren en 38 minder appelen aangevoerd, maar door de betere prijszetting kon de perenomzet stijging met 16 procent en bleef de appelomzet gelijk aan die van 2016. Door de slechte weersomstandigheden daalde het volume kersen sterk waardoor de omzet vier procent lager lag. Ondanks de klimatologische tegenslagen met een lagere aanvoer tot gevolg kende het houtig kleinfruit een gunstig jaar met een omzet die ruim een kwart hoger lag dan een jaar voordien.

De grootste omzetstijging werd gerealiseerd door de Limburgse Tuinbouwveiling. In totaal werd een productomzet genoteerd van 11,3 miljoen euro, een forse stijging van 55 procent in vergelijking met een jaar eerder en van 64 procent tegenover 2015. Bijna 85 procent van de totale productomzet werd gerealiseerd door fruit. Ondanks de lagere aanvoer van hardfruit steeg de omzet van peren met 36 procent en die van appelen met 39 procent. Aardbeien kenden een toename van de omzet van 63 procent omdat de aanvoer met maar liefst 69 procent steeg. De kleinste veiling is Criée de Wépion in Wallonië. Daar werd een omzet gehaald van ruim 830.000 euro, een daling van 14 procent tegenover 2016 en van 50 procent tegenover 2015.

Meer informatie: VBT-jaarverslag 2017

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via