nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

30.04.2018 Ook leveranciers Lidl leden omzetverlies door staking

Hoewel de vakbonden en de directie van Lidl dinsdag een akkoord bereikten, zijn de gevolgen van de staking groot. Nadat ook de distributiecentra van de keten geblokkeerd waren, konden de 200 van de 300 winkels die wel open waren niet bevoorraad worden met verse producten. En in de gesloten winkels en de distributiecentra lagen verse producten te verkommeren. “Ook onze leveranciers delen in de klappen”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt van Lidl. “Wij hebben hen gevraagd om minder te leveren of de oogst uit te stellen. Maar ook zij leden omzetverlies.”

Het sociaal conflict bij Lidl vond zijn oorsprong in de hoge werkdruk waarover het personeel al jarenlang kloeg. De supermarktketen zou voor elke taak gemeten en berekend hebben hoe snel een klus moet worden geklaard. “Als we klagen over de werkdruk, is de reactie dat ze het gechronometreerd hebben. Maar ze weigeren die die tijdschema’s vrij te geven”, klonk het bij verschillende vakbondsmedewerkers. De problemen waren volgens hen grotendeels te wijten aan het feit dat Lidl is uitgegroeid van een discounter met een beperkt aanbod tot een supermarkt met de nadruk op vers. “Lidl probeert een Delhaize te zijn met het personeelsvolume van een Aldi”, luidde het.

Omdat de vakbonden aanvankelijk geen gehoor kregen bij de directie, werd beslist om vorige week woensdag het werk in ongeveer 100 van de 300 filialen van Lidl neer te leggen. Vrijdag was er nog een verzoeningspoging tussen vakbonden en directie met een bemiddelaar van het kabinet van minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters, maar daar werd geen vergelijk bereikt. Daarop besliste de Waalse vakbondslieden om afgelopen weekend ook de vijf distributiecentra van waaruit de verschillende filialen worden bevoorraad, te blokkeren. Uiteindelijk duurde het tot 1 mei, de Dag van de Arbeid, om een akkoord te bereiken.

Dat betekent dat de staking net geen week heeft geduurd en dit heeft grote gevolgen voor de verse producten die aanwezig zijn in de filialen en de distributiecentra. “Verse producten met een beperkte houdbaarheidsdatum hebben hun limiet bereikt”, zegt de woordvoerder van Lidl. “Normaal worden groenten en fruit die niet verkoopbaar maar wel nog eetbaar zijn, aan voedselbanken gegeven. Dat was evenwel wel moeilijk, want in de gesloten filialen kon niets weggehaald worden.”

Fruit en groenten zouden nog niet allemaal verloren zijn, maar dat is niet het geval voor dierlijke producten. “Die mogen sowieso niet gedoneerd worden. In principe worden vers vlees en vis na enkele dagen sterk afgeprijsd en alsnog verkocht. De producten waar we nergens mee terechtkunnen, worden opgehaald in bioboxen en verwerkt tot biogas”, vertelt Colbrandt. Zij wijst erop dat de houdbaarheidsdatum van vers vlees en vis in de filialen die sinds woensdag dicht gingen, zeker is verstreken.

Waarnemers schatten het verlies van een enkel filiaal op gemiddeld 40.000 euro per dag. Ook leveranciers hebben hun omzet zien dalen. "Wij hebben hen gevraagd om minder te leveren, of de oogst uit te stellen", zegt Isabelle Colbrandt. Druk van de leveranciers om snel tot een oplossing te komen, voelde de directie niet. Lidl verwacht dat een heropstart van de winkels vlot zal verlopen. De schappen met verse producten zullen niet of nauwelijks leeg blijven. "We werken met korte ketens en kunnen snel schakelen", klinkt het zelfverzekerd.

Bron: De Morgen/De Standaard

Volg VILT ook via