nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

13.02.2018 Oxfam-wereldwinkels op zoek naar nieuw elan

Door de komst van nieuwe spelers, het ontstaan van nieuwe ethische labels en de uitbreiding van het ‘mondiale’ assortiment in de klassieke retail heeft Oxfam-Wereldwinkels (OWW) het moeilijk de laatste jaren. Daarnaast veroudert het netwerk van 8.000 vrijwilligers en blijkt het betrekken van een nieuwe generatie vrijwilligers niet evident. “Maar OWW blijft nodig, want oneerlijke handelspraktijken blijven schering en inslag”, aldus directeur Luc Van Haute, die met een nieuw actieplan het tij wil keren. 

Oxfam-wereldwinkels heeft in ons land enkele moeilijke jaren achter de rug en wil met een nieuw strategisch plan opnieuw aanknopen met goede resultaten. Het inkomen van OWW bestaat enerzijds uit subsidies, anderzijds uit opbrengst van Oxfam Fair Trade, dat in toenemende mate die winst realiseert door de verkoop via grootdistributeurs zoals Colruyt en Delhaize, zo leren we uit een MO*-interview met directeur Luc Van Haute.

“Het grootste verschil kunnen we maken door bewustwording en het veranderen van machtsrelaties, met name in handel”, aldus Van Haute. “Als we mee kunnen zorgen voor een ander Belgisch of Europees handelsbeleid, is het effect vele keren groter.” Opvallend is daarnaast dat de winkels meer ruimte krijgen om hun eigen aanbod in te vullen. “Dat opent nieuwe kansen voor lokale samenwerkingen met bijvoorbeeld Voedselteams, Boeren & Buren, enzovoort”, aldus nog Van Haute.

Lees het volledige interview hier

Bron: MO*

Volg VILT ook via