nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

21.12.2017 Pas op latere leeftijd ontdekken we geneugten van groen

Bloemen, sierplanten en andere natuurlijke decoratie hebben nieuwe kopers nodig. De verbruiksgegevens voor sierteeltproducten evolueren in ons land in ongunstige zin, omdat de jonge consument vergeet om op tijd en stond zichzelf en anderen op iets fleurigs te trakteren. Bij 40-ers en 50-ers is die gewoonte er wel zodat VLAM zijn promotiecampagnes vooral richt op jongeren. De bestaande jongerencampagne ‘FLOOR’ wordt verder uitgerold, en mikt niet uitsluitend meer op studenten maar ook op jongeren die hun eerste eigen woonst inrichten.

De sierteeltsector zet in op het aantrekken van nieuwe kopers, en lonkt daarbij naar jongeren. FLOOR is een eigenzinnige promotiecampagne van VLAM die in 2018 behalve studenten ook jonge mensen wil aanspreken die hun intrek nemen in een eigen huisje. De campagne ‘Test je beginnersgeluk’ voor de generieke promotie van bloemen en planten gaat zijn tweede levensjaar in. Een continue stroom aan info (advertentiecampagnes, radiospots, online en straatacties, …) moet de Vlaming warm maken voor de aankoop van groen. Telkens wordt een ander segment sierteeltproducten in de kijker gezet: kamerplanten, buitenplanten, bomen, snijbloemen, …

Feestdagen zoals Valentijn en Moederdag zijn hoogdagen voor de promotie van bloemen. Begin volgend jaar zal op het Astridplein in Antwerpen een pluktuin vol tulpen aangelegd worden, als vroege aankondiging van de lente. “Bloemen en ander groen in huis halen, is een manier om de winter te verdrijven”, zegt VLAM-woordvoerder Liliane Driesen. “Tulpen associeert iedereen met Nederland, maar wij willen in de kijker zetten dat ze ook in Vlaanderen geteeld worden.”

Een maand later zal VLAM hippe Gentse horecazaken van kleur voorzien met azalea’s. Zo maakt de consument kennis met een klassieker in een modern interieur. Bekende Gentenaren worden in februari azalea-ambassadeur. In het najaar zal de Gentse azalea opnieuw symbool staan voor het plantjesweekend van ‘Kom op tegen kanker’. Via een grote mediacampagne willen de organisatoren 300.000 plantjes verkopen voor het goede doel.

Met de campagne ‘Test je beginnersgeluk’ wil VLAM gezinnen laten kennismaken met de expertise van tuincentra en bloemenwinkels. De consument zal er vrijblijvend een sessie over bloemen, kamerplanten en buitenplanten kunnen volgen. Alle generieke promotieacties worden ondertekend met www.groenvanbijons.be. De website werd vorig jaar volledig vernieuwd en tracht zich van andere groensites te onderscheiden, onder andere met laagdrempelige tips. Zo kunnen ook beginners meteen aan de slag.

“We gaan ook meer ruchtbaarheid geven aan het ‘tuinaannemereffect’”, belooft Liliane Driesen, “want het groeiend aantal tuinaannemers in Vlaanderen zorgt voor een ruimer promotiefonds.” In het voorjaar ligt de focus van de campagne op tuinonderhoud, in het najaar op tuinaanleg. VLAM doet vooral beroep op radiospots, gecombineerd met geschreven en online communicatie via www.tuinaannemer.be. De tuinaanlegsector zal aanwezig zijn op verschillende binnenlandse tuinbeurzen. De wedstrijd ‘Vlaamse Tuinaannemer’ bekroont de meest geslaagde tuinrealisaties en is in 2018 reeds aan zijn 21e editie toe.

Met de slogan ‘Openbaar groen, samen maken we er werk van’ voeren de tuinaannemers en boomkwekers samen campagne richting openbare besturen. In vakbladen zoals ‘Publieke ruimte’ worden inspirerende groenprojecten getoond. Ook op de website Openbaargroen.be komt de campagne aan bod. De website biedt bovendien een overzicht van tuinaannemers. Zij kunnen zich registreren op de website zodat de gemeentebesturen in hun buurt hen weten te vinden.

Om de afzet in het buitenland aan te zwengelen, wil de sierteeltsector in 2018 wat nieuws proberen. Duitsland en Frankrijk blijven de kernlanden, maar in Frankrijk gaat men niet louter meer B2B werken. Bedoeling is om de Franse consument te laten kennismaken met de voordelen van binnen- en buitenplanten inzake wellness en gezondheid (zuivere lucht). Dit zal gebeuren in nauwe samenwerking met de Franse klein- en groothandel. “We zijn benieuwd naar de reacties van de consument”, zegt Leen Guffens, die bij VLAM de expertisecel B2B-export coördineert. Als vanouds staan er voor de exportpromotie van sierteeltproducten ook veel beurzen (o.a. in Essen, Berlijn en Nantes) op het programma.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: www.groenvanbijons.be

Volg VILT ook via