nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

18.10.2016 PepsiCo kiest resoluut voor minder suiker, vet en zout

De Amerikaanse frisdrankproducent PepsiCo gaat het aandeel suikers, vetten en zout in zijn frisdranken en snacks aanzienlijk verminderen, zo maakte het bedrijf bekend. PepsiCo is niet alleen producent van de gelijknamige frisdrank, maar heeft ook andere bekende merken als de fruitsappen Looza en Tropicana of snacks als Lays en Duyvis in portefeuille. De aankondiging volgt amper een week na de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan regeringen om frisdranken te belasten in de strijd tegen obesitas.

Concreet zal tegen 2025 ten minste twee derde van de wereldwijde drankenportfolio van Pepsico per 0,35 liter niet meer dan 100 calorieën uit toegevoegde suikers bevatten. Vandaag is dat voor minder dan 40 procent van de volumes het geval. Tegen die datum zal ook ten minste drie kwart van de voedselportfolio van PepsiCo niet meer dan 1,1 gram verzadigd vet per 100 calorieën bevatten, en niet meer dan 1,3 milligram natrium per calorie bevatten.

Een week geleden adviseerde de WHO regeringen nog om frisdranken te belasten. Het verhogen van de prijzen in de winkel met 20 procent zal volgens de WHO de frisdrankconsumptie met een vijfde doen dalen. De WHO adviseert om het aantal toegevoegde suikers te beperken tot minder dan tien procent van de energiebehoefte, en indien mogelijk zelfs verder te beperken tot vijf procent. Volgens cijfers van WHO leed in 2014 wereldwijd 39 procent van de volwassenen aan overgewicht. Het voorkomen van obesitas verdubbelde tussen 1980 en 2014: in heel de wereld is 11 procent van de mannen obees en 15 procent van de vrouwen.

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Volg VILT ook via