Phytofar wijst hobbytuinders op belang correct gebruik

Het mooie weer van de laatste dagen zorgt voor grote drukte in tuincentra. Voor hobbytuinders die onkruiden, plantenziekten of ongedierte te lijf willen gaan, wijst Phytofar, de Belgische Vereniging van de Gewasbeschermingsmiddelenindustrie, op het bestaan van tal van hulplijnen waar advies kan ingewonnen worden. In 2016 maakten bijna 5.000 mensen gebruik van de aangeboden telefonische ondersteuning. Iets meer dan 3.000 mensen namen contact op met de fabrikant via digitale media.
31 maart 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:39
Lees meer over:

Het mooie weer van de laatste dagen zorgt voor grote drukte in tuincentra. Voor hobbytuinders die onkruiden, plantenziekten of ongedierte te lijf willen gaan, wijst Phytofar, de Belgische Vereniging van de Gewasbeschermingsmiddelenindustrie, op het bestaan van tal van hulplijnen waar advies kan ingewonnen worden. In 2016 maakten bijna 5.000 mensen gebruik van de aangeboden telefonische ondersteuning. Iets meer dan 3.000 mensen namen contact op met de fabrikant via digitale media.

Phytofar vindt het belangrijk dat ook hobbytuinders beseffen dat een correct gebruik van gewasbeschermingsmiddelen noodzakelijk is. “Wie op zoek is naar informatie kan zich tot heel wat kanalen richten. Naast het winkelpersoneel, hebben we met Comeos en de Belgische Tuincentra Vereniging ook een callcenter opgericht dat gratis te bereiken is via het nummer 0800/62 604”, klinkt het.

De vereniging wijst er op dat ook op de verpakkingen gratis hulplijnen van de fabrikanten zelf staan en dat deze ook een uitgebreide website ter beschikking stellen van hun klanten waar ze meer uitleg en foto’s vinden over mogelijke onkruiden, ziekten, ongedierte en de behandelmethoden.

Vorig jaar wonnen bijna 5.000 mensen advies in via de telefoon, iets meer dan 3.000 mensen deden beroep op digitale media om contact op te nemen met de fabrikant. De meeste vragen gingen over een correct gebruik van middelen, zoals over de dosis en de specifieke werking (77%). Vragen over veiligheid maakten 16 procent van het totale aantal vragen uit. Het ging dan voornamelijk over de beschermkledij die nodig is, de wachttijden en het risico voor kinderen. Een minderheid (7%) stelde vragen over milieu en wetgeving, zoals bufferzones, impact op nuttige insecten en het beheer van restanten en aangebroken verpakkingen.

Meer informatie: Callcenter is van maandag tot zaterdag van 8u. tot 20u. te bereiken via 0800/62 604. Van 1 maart tot 30 juni is het callcenter ook bereikbaar op zondag van 9u. tot 13u.

Beeld: Phytofar

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek