PlattelandsTv richt camera's op de biosector

PlattelandsTv pakt uit met ‘De Bioronde’, een reeks van zes uitzendingen waarin de uitdagingen en kansen van de biosector in Vlaanderen onder de loep worden genomen. Aanleiding is de gestegen interesse van de consument voor bioproducten. In 2014 aten twee op de drie Belgen in meer of mindere mate biologische producten, tegenover 52 procent in 2004. De biologische producten die in 2014 het vaakst gekocht werden zijn groenten, fruit, zuivelproducten, vlees en brood.
5 januari 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:38
Lees meer over:

PlattelandsTv pakt uit met ‘De Bioronde’, een reeks van zes uitzendingen waarin de uitdagingen en kansen van de biosector in Vlaanderen onder de loep worden genomen. Aanleiding is de gestegen interesse van de consument voor bioproducten. In 2014 aten twee op de drie Belgen in meer of mindere mate biologische producten, tegenover 52 procent in 2004. De biologische producten die in 2014 het vaakst gekocht werden zijn groenten, fruit, zuivelproducten, vlees en brood. 

Tv-kanaal PlattelandsTv start met een reportagereeks over de biosector. Het marktaandeel bio zit de laatste jaren in de lift en ook vanuit de voedingsindustrie is de vraag naar biologisch geteelde en gekweekte producten sterk toegenomen. Via reportages en studiogesprekken wil PlattelandsTv dat succes in beeld brengen. Komen onder meer aan het woord: de verwerkende industrie met Ardo en Greenyard Frozen Belgium, de landbouworganisaties Boerenbond en ABS, het zaaizaadbedrijf Bejo, en ook onderzoeksinstelling Inagro. Daarnaast komen uiteraard ook biolandbouwers zelf aan het bod en getuigen ze hoe ze de omschakeling van gangbaar naar bio gemaakt hebben.

Volgens het meest recente Landbouwrapport at twee op de drie Belgen in 2014 biologisch. De biologische producten die in 2014 het vaakst gekocht werden, zijn groenten, fruit, zuivelproducten, vlees en brood. Biologische producten werden in 2014 in België vooral aangekocht omdat mensen ze gezonder vinden (53%), de smaak en kwaliteit van deze producten beter vinden (beide zo’n 38%) en de producten beter vinden voor het milieu (31%). De klassieke supermarkt blijft in 2015 het grootste biokanaal met 42 procent.

De Belgische bestedingen aan biologische producten groeiden in 2015 met 18 procent en bedroegen 514 miljoen euro. Vlaanderen heeft hierin een aandeel van 237 miljoen euro. De toename van de bestedingen voor bio was het sterkst in Brussel. Ook de Vlaamse biologische landbouw groeit gestaag verder in 2015. De sector telde eind 2015 370 bedrijven (+8% ten opzichte van 2014) die als producent zijn gecertificeerd ofwel een netto toename van 27 bedrijven.

Samen bewerkten ze een areaal van 5.343 hectare (+6%). Dat is een aandeel van 0,9 procent in het totale Vlaamse landbouwareaal. Als regio blijft Vlaanderen wat betreft marktaandeel in de bestedingen aan bio een kleine speler op de Europese biologische markt. Koplopers in de EU-28 zijn Denemarken en Oostenrijk. 

De Bioronde is vanaf 8 januari te zien in Boerenstebuiten op PlattelandsTv

Beeld: PlattelandsTv

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek