nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

02.01.2019 Prijsbreker Jumbo aast op supermarktlocaties in België

De Nederlandse supermarktketen Jumbo verwacht de eerste winkels in België in het laatste kwartaal van 2019 te openen. De supermarktketen zegt al "enkele tientallen supermarktlocaties" te hebben gecontracteerd in ons land. Woensdag maakte het bedrijf zijn jaarresultaten bekend, waaruit opnieuw een sterke groei naar voren komt. Het omzettotaal groeit met 683 miljoen euro naar 7,817 miljard euro. Dat is een stijging van 9,6 procent. Eén van de beloftes van het merk Jumbo naar de consument toe luidt “wederom de goedkoopste”.

Met een omzetgroei van 9,6 procent sloot supermarktketen Jumbo een sterk 2018 af. In Nederland zag de keten zijn marktaandeel stijgen tot ruim 22 procent. De autonome omzetgroei van de bestaande winkels lag in 2018 met 3,8 procent op bijna het dubbele van de marktgroei van 2 procent. Door de ombouw van 23 EMTE-supermarkten, de opening van nog eens 12 nieuwe Jumbo-vestigingen en de sluiting van twee panden groeide het winkelbestand met 33 verkooppunten naar een totaal van 618.

Net zoals de Belgische warenhuisketen Colruyt hanteert Jumbo een laagsteprijsgarantie. De Nederlanders koppelen er zelfs de belofte aan vast dat de consument die een lagere (vaste) prijs elders vindt en dat signaleert, als dank het product in kwestie gratis krijgt. In de loop van 2018 is Jumbo gestart met het verkennen van de Belgische markt. Als gevolg hiervan zijn inmiddels enkele tientallen supermarktlocaties gecontracteerd. Jumbo bereidt nu haar introductie op de Belgische markt verder voor. Om dit succesvol te laten verlopen, heeft Jumbo een aparte organisatie opgezet onder de naam Jumbo België. De eerste vestigingen zouden in het vierde kwartaal van 2019 openen.

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Volg VILT ook via