nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

01.12.2017 Proeftuinen kunnen als eerste meewerken aan duaal leren

Vrijdag heeft de Vlaamse regering de volledige uitrol van duaal leren uitgesteld tot schooljaar 2019-2020. Duaal leren houdt in dat jongeren leren op de werkvloer. Zo liggen de slaagkansen hoger en zijn afstudeerders beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Pas tegen 1 september 2019 zal duaal leren geïmplementeerd worden in technisch, beroeps- en buitengewoon onderwijs. De Vlaamse voedingsindustrie is bezorgd over het uitstel. 55 studierichtingen gaan wel onverkort door met duaal leren vanaf september 2018, via de proeftuinen.

Duaal leren houdt in dat jongeren vanaf 15 jaar meer dan nu leren op de werkvloer. Op die manier maken jongeren meer kans om een diploma te halen en zijn afstudeerders beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Er liep al een proefproject in 21 studierichtingen en de regering had gepland om duaal leren vanaf september 2018 mogelijk te maken voor heel het secundair onderwijs. Dat plan is nu afgezwakt. Duaal leren wordt in verschillende fases geïntroduceerd en zal pas volledig in voege zijn voor schooljaar 2019-2020. Voorlopig wordt duaal leren enkel uitgebreid naar 55 studierichtingen, via de proeftuinen.

In tussentijd krijgen scholen meer tijd om zich voor te bereiden. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Het geeft voldoende ruimte aan de sociale partners en onderwijsverstrekkers om verder te werken aan het statuut van de leerlingen, de leervergoeding, de verzekering op de werkplek en de opleiding voor mentoren die de leerlingen in de onderneming gaan begeleiden. Ook scholen krijgen in een gefaseerde uitrol meer tijd om jongeren en ouders te informeren over duaal leren.”

FEVIA Vlaanderen, de federatie van de Vlaamse voedingsindustrie, reageert teleurgesteld op het uitstel.  De voedingsindustrie ziet duaal leren als een hulp in het zoeken en opleiden van geschoolde medewerkers met de nodige technische vaardigheden. De Vlaamse voedingssector is een sterk geïndustrialiseerde en dus sterk geautomatiseerde sector. Zowel de besturing en het beheer van productielijnen, als het onderhoud ervan vereisen technische vaardigheden.

Duaal leren als volwaardig leertraject in ons Vlaams onderwijs moet de brug vormen tussen leerlingen en de arbeidsmarkt. “FEVIA Vlaanderen zal, ondanks dit uitstel, verder mee haar schouders zetten onder het mobiliseren van de bedrijven in de sector om samen met de scholen de uitbouw van duaal leren tot een succesverhaal te laten uitgroeien. Uitstel mag geen afstel betekenen,” aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van FEVIA Vlaanderen. 

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via