nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

07.09.2017 Proevertje van nieuwe perenoogst raakte al in Brazilië

Eind augustus vond in Sao Paolo de vierde editie van PMA Fresh Connections Brazil plaats, een conferentie gericht op de groente- en fruitmarkt in Zuid-Amerika in het algemeen en de opportuniteiten voor Brazilië in het bijzonder. Promotieorgaan VLAM was voor de eerste maal aanwezig, wat zoveel betekende als de officiële marktintroductie van de Belgische conference-peer in Brazilië. BelOrta en Belgische Fruitveiling legden er commerciële contacten. Om een staaltje van de nieuwe perenoogst op 24 augustus al te kunnen presenteren in Brazilië was een hele krachttoer nodig.

Op de PMA Fresh Connections Brazil leggen professionals uit verschillende landen contacten, en stellen bedrijven producten en technologieën voor. Seminaries lieten de aanwezigen toe om inzicht te verwerven in de Braziliaanse consumentenmarkt en in de lokale expertise. Naast importeurs en exporteurs waren er ook grootwarenhuizen, telers, logistieke partners en vertegenwoordigers van overheden aanwezig.

VLAM verzorgde op dit congres een stand waar de conference-peer centraal stond. BelOrta en BFV brachten de Belgische peer aan de man. In het voorjaar van 2017 is markttoegang bekomen voor de nieuwe oogst conference-peren. De fruitsector hoopt dat dit najaar de eerste containers kunnen vertrekken naar Soa Paolo.

Het feit dat de uitgestalde peren rechtstreeks van de Belgische boomgaarden kwamen, werd in de verf gezet. “Door de datum van het congres, 24 augustus, had het immers heel wat voeten in de aarde om de nieuwe oogst tijdig in Brazilië te krijgen. De Belgische delegatie was dan ook trots om dit product aan de Brazilianen te kunnen presenteren”, laat VLAM weten. Naast een origineel verpakte conference-peer kregen de bezoekers in hun gift-bag ook een infofolder en Belgische pralines.

De deelname aan PMA Fresh Connections vond plaats in het kader van een driejarige campagne die voor 80 procent door Europa gefinancierd wordt. ‘Taste of Europe’ is een informatie- en promotiecampagne die de Brazilianen warm moet maken voor de Belgische conference-peer. De focus van de campagne ligt op degustaties op de winkelvloer. Brazilianen moeten immers wennen aan de conference-peer met matte schil. Ze eten gewoonlijk fruit met een blinkende schil.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via