nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

05.03.2019 Promotiestunt Albert Heijn schendt het economisch recht

Eén product kopen en er twee gratis bij krijgen: het was een straffe stunt van Albert Heijn, begin februari. Maar in ons land mag je niet verkopen met verlies, en met die actie heeft de Nederlandse keten dat verbod geschonden. Zo oordeelt de Economische Inspectie, bericht Het Laatste Nieuws dinsdag. Het was UNIZO, en meer bepaald de afdeling voor zelfstandige supermarkten (Buurtsuper.be), die om het onderzoek verzocht had. Ook de landbouworganisaties hebben het over een onverantwoorde prijzenoorlog die de Nederlandse retailer in ons land ontketent. Minister voor Consumentenzaken Kris Peeters nodigt Albert Heijn uit voor overleg.

Minister voor Consumentenzaken Kris Peeters had de Economische Inspectie naar het hoofdkantoor van Albert Heijn gestuurd om de boekhouding uit te vlooien. Dat onderzoek is nu dus afgerond. De Economische Inspectie bekijkt of ze Albert Heijn een schikking zal voorstellen, dan wel of ze de zaak zal doorgeven aan het gerecht.

Peeters neemt de vlucht vooruit: hij nodigt Albert Heijn uit voor overleg. “Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk”, zegt hij. “Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.”

Albert Heijn wacht de forrmele notificatie van de federale overheidsdienst en het overleg met de minister af. “Ons prijsbeleid is erop gericht om in overeenstemming te zijn met de wet”, zegt Maarten Van Tartwijk, woordvoerder van Ahold Delhaize. Volgens financiële krant De Tijd blijkt uit een voorlopige nota dat Albert Heijn slechts twee van de in totaal 28 ‘1+2 gratis’-producten met verlies verkocht. De actie is reeds afgelopen.

De Nederlandse retailer had de landbouworganisaties over zich heen gekregen vanwege de promotiestunt. Het Algemeen Boerensyndicaat had zich voordien al druk gemaakt over spotgoedkope melk, maar de boodschap van voorzitter Hendrik Vandamme was blijkbaar niet toegekomen. Kort daarna pakte Albert Heijn immers uit met ‘1+2 gratis’, wat ook Boerenbond in het verkeerde keelgat schoot.

Voorzitter Sonja De Becker maakte duidelijk dat het in eerste instantie de leveranciers zijn die hier de dupe van worden, maar op lange termijn is het ook voor de consument geen goede zaak. “In de winkelkar vertaalt een moordende prijzenslag zich uiteindelijk in een verarming van het aanbod en ook in hogere prijzen. Want hoe minder aanbieders, hoe minder gezonde onderlinge concurrentie die op lange termijn prijzen scherp houdt.”

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via