nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

16.01.2019 Rikolto verkoopt bijna 50.000 houten lepels

Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) sloot zondagavond het jaarlijkse campagneweekend af. 8.000 vrijwilligers organiseerden acties en verkochten gadgets op straten en aan winkels. Blikvanger was de houten lepel, die symbool staat voor het campagnethema: eten roert de planeet. Bijna alle 50.000 lepels gingen de deur uit. “Op dit moment hebben we nog geen zicht op het totaalplaatje, maar op basis van de cijfers uit een aantal steden verwachten we een lichte daling ten opzichte van vorig jaar”, zegt Jelle Goossens van Rikolto.

Voor Rikolto is het campagneweekend een cruciale start om de fondsenwervende doelstelling van twee miljoen euro te halen tegen het einde van het jaar. Vorig jaar klokte het campagneweekend af op 457.697 euro. “Op dit moment hebben we nog geen zicht op het totaalplaatje, maar op basis van de cijfers uit een aantal steden verwachten we een lichte daling ten opzichte van vorig jaar“, zegt Jelle Goossens. “De acties op straat hadden natuurlijk te lijden onder het slechte weer. Maar in die omstandigheden is de inzet van onze vrijwilligers des te bewonderenswaardiger. Zij bleven gaan. Oneindige dank daarvoor.”

De nieuwe Rikolto-lepel veroverde dit weekend alvast een plek in vele keukens. “De sleutelhangers en de balpennen gaan al een tijdje mee. Daarom zochten we naar een nieuw gadget dat ook aansluit bij wat we doen als organisatie”, licht Jelle Goossens toe. “De lepel symboliseert het campagnethema - eten roert de planeet - en zegt waar we als organisatie voor staan: de grote wereldproblemen zoals klimaatverandering, armoede en gezondheidsproblemen aanpakken door ons voedselsysteem transparanter, milieuvriendelijker en rechtvaardiger te maken.”

Voor veel mensen was het nog even aan de nieuwe naam van Vredeseilanden: Rikolto, wat ‘oogst’ betekent in het Esperanto. “De naamsverandering kwam er omdat we evolueerden van een Belgische naar een internationale organisatie, die niet langer enkel door Belgen bestuurd wordt, maar door mensen van over de hele wereld”, licht woordvoerder Jelle Goossens toe. Maar de nieuwe naam zegt ook beter wat de organisatie doet. “Enerzijds coachen we boeren om beter te oogsten en sterke zakenpartners te worden. Anderzijds oogsten we samen we nieuwe ideeën om op een rechtvaardiger manier zaken te doen in de voedingssector. Want een betere wereld, begint bij ons eten.”

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Rikolto

Volg VILT ook via