Ruim helft van consumenten koopt duurzame houtproducten

Meer dan de helft van de consumenten wereldwijd geeft aan te letten op een label voor duurzaam bosbeheer bij de aankoop van hout- en papierproducten. Dat blijkt uit een onderzoek van studiebureau YouGov bij ruim 21.000 volwassenen uit meer dan 20 landen. “Consumenten spelen een cruciale rol in de promotie van duurzaam bosbeheer”, zo benadrukt Ben Gunneberg, CEO van PEFC International, het grootste boscertificatiesysteem ter wereld.
9 januari 2018  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:38
Lees meer over:

Meer dan de helft van de consumenten wereldwijd geeft aan te letten op een label voor duurzaam bosbeheer bij de aankoop van hout- en papierproducten. Dat blijkt uit een onderzoek van studiebureau YouGov bij ruim 21.000 volwassenen uit meer dan 20 landen. “Consumenten spelen een cruciale rol in de promotie van duurzaam bosbeheer”, zo benadrukt Ben Gunneberg, CEO van PEFC International, het grootste boscertificatiesysteem ter wereld.

“Bossen en bomen, net als producten vervaardigd uit hout afkomstig van duurzaam beheerde bossen, zijn uiterst belangrijk in de strijd tegen klimaatverandering”, stelt PEFC. Om hout en papier van duurzaam beheerde bossen te herkennen, kan de consument voortgaan op het PEFC-label. “Dat mag uitsluitend aangebracht worden op producten die voortkomen uit gecertificeerde en dus gecontroleerde gezonde bossen”, aldus Gunneberg.

Uit de studie die YouGov uitvoerde blijkt dat meer dan twee derde van de consumenten wereldwijd het erover eens is dat boscertificering een uiterst belangrijke rol speelt bij de bescherming van bossen. Het PEFC-systeem is naar eigen zeggen wereldleider op vlak van boscertificering. “Onze organisatie stelt uiterst strenge normen op voor duurzaam bosbeheer. Wereldwijd hebben kleine boseigenaars hun verantwoord bosbeheer laten certificeren volgens de PEFC-norm. Tienduizenden bedrijven over de hele wereld verhandelen PEFC-gecertificeerde producten.”

Volgens Gunneberg spelen consumenten een niet te onderschatten rol in duurzaam bosbeheer door te kiezen voor PEFC-gecertificeerde producten. Ongeveer een kwart (26%) van de ondervraagde consumenten koopt altijd of vaak gecertificeerde hout- en papierproducten, een kwart (27%) geeft aan dit soms te doen, een klein kwart doet dit zelden (23%) en 24 procent koopt nooit producten met zo’n label.

PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) telt meer dan 304 miljoen hectare gecertificeerde oppervlakte wereldwijd, waarvan 300.000 hectare in België. Producten met het PEFC-logo garanderen de herkomst uit verantwoord beheerde bossen. Concreet betekent dit een bosbeheer dat tegelijk economisch leefbaar, milieuvriendelijk en sociaal gunstig is. In de praktijk gaat het onder andere om het respecteren van de rechten van de lokale bevolking, het rekening houden met fauna en flora en het economisch rendabel maken van het bos. 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek