Schoon Boeren doet dit jaar de Westhoek aan

Inagro en de provincie West-Vlaanderen investeren dit jaar opnieuw in de regionale publiekscampagne Schoon Boeren. Daarmee willen ze een gezicht geven aan de familiale land- en tuinbouwer die verschillende grote en kleine inspanningen doet om zijn bedrijfsvoering te verduurzamen. Het is al de vierde keer dat de campagne georganiseerd wordt, telkens gedurende een jaar in drie West-Vlaamse gemeenten. Dit keer zijn Heuvelland, Ieper en Poperinge aan de beurt. Zes land- en tuinbouwers, twee per gemeente, krijgen de kans om hun verhaal te doen.
24 maart 2017  – Laatste update 4 april 2020 15:33
Lees meer over:

Inagro en de provincie West-Vlaanderen investeren dit jaar opnieuw in de regionale publiekscampagne Schoon Boeren. Daarmee willen ze een gezicht geven aan de familiale land- en tuinbouwer die verschillende grote en kleine inspanningen doet om zijn bedrijfsvoering te verduurzamen. Het is al de vierde keer dat de campagne georganiseerd wordt, telkens gedurende een jaar in drie West-Vlaamse gemeenten. Dit keer zijn Heuvelland, Ieper en Poperinge aan de beurt. Zes land- en tuinbouwers, twee per gemeente, krijgen de kans om hun verhaal te doen.

Schoon Boeren is een publiekscampagne over duurzame landbouw, met concrete en realistische verhalen van land- en tuinbouwers om de hoek. Elk op hun manier en in hun eigen specifieke bedrijfssituatie gaan zij de vele economische, sociale en milieukundige uitdagingen aan. Hoe ze dat doen en wie ze zijn, vertellen ze op www.schoonboeren.be en op een set postkaarten, die via de gemeenten verspreid worden naar alle inwoners. 

Per Schone Boer is een postkaart gedrukt met een korte uitleg over de duurzame activiteiten op het bedrijf en een bon voor een originele activiteit op of rond het bedrijf. Die activiteiten vinden plaats tussen april 2017 en oktober 2017. Net als de voorbije jaren zijn er bovendien fietsroutes ontwikkeld langs hun bedrijven, tijdens de maand april verschijnt een kennismakingsfilmpje van de Schone Boeren op PlattelandsTv, en voor scholen uit de regio wordt een kennismakingsprogramma op maat uitgewerkt.

De deelnemende bedrijven werden geselecteerd in samenwerking met de gemeenten, op basis van enkele duurzaamheidscriteria zoals dierenwelzijn, schone energie, biodiversiteit en slimme bemesting. Ze komen uit verschillende landbouwsectoren. Zo is er een familie varkenskwekers bij die ook aan mestverwerking doet (Hof ter Bussche), hoptelers (’t Hoppecruyt), kalkoenkwekers (Casteele), groentetelers voor de diepvriesindustrie (Vanderhaeghe), biologische fruittelers die zelf sappen en cider maken (Lombarts Calville) en melkveehouders met zuivelverwerking en hoevewinkel (Hoeve Zuid-Bellegoed).

Met de campagne willen Inagro en de provincie West-Vlaanderen het draagvlak voor de land- en tuinbouw vergroten. Dat doen ze door de burger te informeren over de weg die al is afgelegd op vlak van duurzaamheid, en de rol die de consument speelt in de verdere verduurzaming.

Meer info: www.schoonboeren.be  

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek