Schoonste Boerin Karen Verplancke ontvangt haar tractor

Schoonste Boerin Karen Verplancke mocht dinsdagmorgen van sponsor Cofabel haar verkiezingshoofdprijs in ontvangst nemen: een John Deere tractor 6140R. De tractor werd volledig op maat van het melk- en vleesveebedrijf van Karen, haar man Kristof en zijn ouders gemaakt. De familie mag hem een jaar lang gebruiken, en krijgt daarna de kans om hem tegen interessante voorwaarden te kopen. Cofabel-directeur Guido Van Wassenhove was persoonlijk aanwezig om Karen de sleutels te overhandigen.
9 juni 2015  – Laatste update 4 april 2020 15:22
Lees meer over:

Schoonste Boerin Karen Verplancke mocht dinsdagmorgen van sponsor Cofabel haar verkiezingshoofdprijs in ontvangst nemen: een John Deere tractor 6140R. De tractor werd volledig op maat van het melk- en vleesveebedrijf van Karen, haar man Kristof en zijn ouders gemaakt. De familie mag hem een jaar lang gebruiken, en krijgt daarna de kans om hem tegen interessante voorwaarden te kopen. Cofabel-directeur Guido Van Wassenhove was persoonlijk aanwezig om Karen de sleutels te overhandigen.

Aan de verkiezing tot Schoonste Boerin van Vlaanderen zijn voor de winnares enkele mooie prijzen verbonden. Zo heeft Karen er al een vakantie in Turkije opzitten met haar twee eredames en de eerste eredame van de publieksprijs, en mag ze nu een jaar lang een nieuwe tractor op maat van haar bedrijf gebruiken. De tractor heeft een prijskaartje van zo’n 100.000 euro (premiumuitvoering) en beschikt over de nieuwste technologie. Zo is hij uitgerust met een teelt- en rijbegeleidingssysteem, wat het niet alleen mogelijk maakt om te werken in zeer rechte lijnen maar ook om de tractor vanop afstand te volgen en bijvoorbeeld zaai- of spuitgegevens te registreren (John Deere Farmsight). 

“Dankzij nieuwe software is het sinds kort zelfs mogelijk om de geregistreerde gegevens uit te wisselen met de opdrachtgever - in het geval van loonwerk voor een fabriek. Zo kunnen zaai-, spuit- en oogstwerkzaamheden nog beter op elkaar worden afgestemd”, stelt Cofabel. “Wij zijn het eerste merk in België dat zo’n samenwerking met een fabriek kan aanbieden, maar we verwachten dat het snel de nieuwe norm zal worden. Fabrieken zullen eisen van loonwerkers dat ze werken met stuurbegeleiding én met teeltregistratie, zodat alles zo nauwkeurig en efficiënt mogelijk gebeurt.”

Of Karen de tractor na een jaar koopt, kiest ze zelf. De familie heeft evenwel geen uitbreidingsplannen. “Momenteel hebben we 80 vlees- en melkkoeien (plus bijbehorend jongvee), een aantal dat nog kan stijgen tot 100. Maar dan hebben we de limiet van ons huidig bedrijf bereikt, en het is niet ons plan om die limiet uit te breiden. In plaats daarvan kiezen we voor verbreding. Ik organiseer bijvoorbeeld verjaardagsfeestjes op de boerderij en wil daar binnenkort misschien ook teambuildingarrangementen aan toevoegen”, stelt Karen.

“Mijn stokpaardje is altijd geweest dat ik mensen bewust wil maken van het verhaal achter de producten op hun bord”, verklaart ze de keuze. “Ik wil ze tonen hoe het geproduceerd wordt en vooral ook wie de producent is. En ik ben er zeker van dat kinderen een dag op de boerderij even leuk of zelfs leuker vinden dan een dag in de dierentuin of in een pretpark.”

Een paar weken geleden genoot Karen nog met drie andere kandidates van de Schoonste Boerin-verkiezing in Turkije van een welverdiende vakantie. Op het programma stond behalve veel zon ook een fotoshoot voor de kledinglijn van Cofabel. Die is de laatste vijf jaar erg uitgebreid en bevat intussen behalve werkkledij ook vrijetijds- en sportkledij, voor mannen, vrouwen en kinderen. Of de foto’s effectief gebruikt zullen worden voor een promotiecampagne, is nog niet duidelijk.  

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek