nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

08.05.2018 Sector neemt afstand van vergaste kuikens in Zaventem

Op de luchthaven in Zaventem werden op bevel van de Dienst Dierenwelzijn 20.000 eendagskuikens vergast. Na twee mislukte pogingen om de container met de dieren naar Kinshasa in Congo te vliegen, was de container op de luchthaven blijven staan. De exporteur weigerde de kuikens terug te nemen. “Onbegrijpelijk”, zegt Carl Destrooper van broeierij Belgabroed. “Wij zorgen maximaal voor onze kuikens. Onze sector neemt hier duidelijk afstand van en dringt aan op verder onderzoek en gepaste maatregelen voor wie hier in de fout is gegaan.”

De container met 20.000 kuikens met als bestemming Kinshasa stond ingeschreven voor een vlucht van zaterdag 5 mei, maar die ging om technische redenen niet door. “Een dag later werd opnieuw geprobeerd om de container over te laten vliegen, maar de piloot weigerde. Waarom is niet duidelijk”, zegt Brigitte Borgmans, woordvoerder van de Dienst Dierenwelzijn. Volgens haar was de container in de luchthaven blijven staan, zonder water en voedsel voor de kuikens.

“Zondagavond bleek een aantal kuikens al overleden, waarop we de exporteur voorstelden om de container terug te nemen, maar die weigerde. We hebben een inspecteur-dierenarts ter plekke gestuurd die besliste om de dieren te laten vergassen opdat het dierenleed meteen zou stoppen”, vertelt Borgmans. Omdat het brandweerkorps van de luchthaven weigerde om de dieren te doden, werd uiteindelijk iemand van het gewone korps van Zaventem bereid gevonden om de klus te klaren. Hij wikkelde de container in met plasticfolie waarna hij de dieren vergaste door CO2 binnen te spuiten.

Carl Destrooper van broeierij Belgabroed vindt het een onwaarschijnlijk verhaal. Ook zijn bedrijf exporteert eendagskuikens, vaak naar Afrikaanse landen waar geen gespecialiseerde broeierijen zijn. “De dieren mogen pas aangeleverd worden op de dag van vertrek met het vliegtuig en wanneer het vertrek bevestigd is. De vrachtwagen die de kuikens afzet, moet bovendien ter plaatse blijven tot het vliegtuig effectief is opgestegen”, vertelt hij. Eén keer heeft Destrooper al meegemaakt dat de kuikens niet mee konden met het vliegtuig, “maar dan hebben we ze gewoon teruggehaald”.

Dat dit in dit geval niet gebeurd is, is volgens hem mogelijk ingegeven door fytosanitaire restricties. “Wanneer het om kuikens uit Frankrijk of Nederland gaat, mogen die niet zomaar teruggebracht worden naar het land van oorsprong als daarvoor de nodige gezondheidscertificaten ontbreken”, weet Destrooper. “Maar dan waren er toch nog diervriendelijkere oplossingen dan wat er nu is gebeurd.” Dat de dieren op de tarmac zijn blijven staan zoals in sommige media gesuggereerd wordt, begrijpt hij evenmin, omdat de luchthaven een geconditioneerde ruimte heeft met ventilatie en voldoende zuurstof om de kuikens voorlopig in onder te brengen.

Vanuit de luchthaven van Zaventem vertrekken er immers wel meer eendagskuikens, vooral met Afrikaanse landen als bestemming. “Veel van die Afrikaanse landen hebben geen gespecialiseerde broeierijsector waardoor het niet mogelijk is om bebroede eieren naar die landen te brengen”, aldus Carl Destrooper. Het gaat meestal om legkuikens. “Maar we doen er alles aan om die kuikens voor, tijdens en na het transport maximaal te verzorgen”, klinkt het. “Onze sector vraagt dan ook dat er een onderzoek komt naar wat hier is misgelopen zodat maatregelen kunnen genomen worden.” De Dienst Dierenwelzijn laat weten dat het een proces-verbaal heeft laten opstellen tegen de exporteur voor inbreuken op de dierenwelzijnswet.

In Het Belang van Limburg veroordeelt ook dierenrechtenorganisatie GAIA het gebeurde. “Bijna 30 jaar geleden voerden wij onze eerste actie tegen luchttransporten van eendagskuikens. Vandaag kan ik alleen triest het hoofd schudden en vaststellen dat er nog niet veel veranderd is”, zegt voorzitter Michel Vandenbosch.

Bron: Eigen verslaggeving/Het Belang van Limburg

Volg VILT ook via