nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

11.12.2016 Slimme boormachine wint publieksprijs Innovatiecampagne

Philippe Van Haest uit het Oost-Vlaamse Meerdonk heeft de publieksprijs van de tiende Innovatiecampagne in de wacht gesleept. Van Haest ontwikkelde een volautomatische boormachine voor boomgaarden die onbemand en via GPS een boomgaard kan aanleggen op een snellere en nauwkeurige manier dan een bemand opstelling. Aan de publieksprijs is een extra beloning van 1.500 euro verbonden, bovenop de 2.500 euro die de 10 geselecteerde laureaten kregen.

Van de tien laureaten van de Innovatiecampagne lijkt de pientere boormachine van Philippe van Haest uit Meerdonk bij het brede publiek het meest tot de verbeelding te spreken. Zijn uitvinding vergaarde het meeste stemmen en kaapt de publieksprijs en de daaraan gekoppelde geldprijs van 1.500 euro weg. Van Haelst bouwde een boormachine om onbemand en via GPS een boomgaard aan te leggen. Dat gebeurt door in één werkgang al rijdend de verticale plantgaten en automatisch ook de paalgaten te boren.

De grote verdienste van de boormachine schuilt in het feit dat de machine sneller en nauwkeuriger kan werken dan een bemande opstelling. Vooral bijzonder daarbij is het feit dat de gaten geboord kunnen worden terwijl de machine in beweging is. Een bijkomend voordeel is dat de boomgaard precies in kaart is gebracht via de gps-coördinaten. Hierdoor zal het bijvoorbeeld later eenvoudiger worden om onbemand te gaan sproeien in deze boomgaarden. 

Met de Innovatiecampagne wil het Innovatiesteuntpunt land- en tuinbouwers aanzetten om te blijven inzetten op innovatie. Dit jaar waren er 113 inzendingen, wat aantoont dat heel wat land- en tuinbouwers zelf nog goede ideeën hebben. De Innovatiecampagne biedt de 10 laureaten de kans om hun idee verder uit te werken. Zij ontvangen een projectpremie van 2.500 euro om hun project te realiseren. 

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Beeld: Innovatiesteunpunt

Volg VILT ook via