nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

27.05.2019 Soepkip en hele braadkip passen niet in gemakstrend

Bij de aankoop van verse voeding maken consumenten het zichzelf graag gemakkelijk. In de kippenrayon vertaalt zich dat in een stijgend marktaandeel voor versneden en verwerkte kip. Van twee derde van de verkopen tien jaar geleden is deze productcategorie gestegen naar driekwart van de aankopen voor thuisverbruik door Belgen. Op basis van het marktonderzoek door GfK Belgium meldt VLAM ook dat het thuisverbruik van kip in 2018 terugviel tot het niveau van 2016, namelijk 8,1 kilo per capita. Het marktaandeel van biokip (1,6%) is verrassend klein wanneer je het vergelijkt met dan van biologische eitjes.

Na de stijging van het thuisverbruik in 2017 viel de verkoop van kip vorig jaar terug tot 8,1 kilo. Kip blijft wel zeer dominant in de gevogelterayon want de doorsnee Belg kocht vorig jaar maar 1 kilo kalkoen en slechts 240 gram ander gevogelte. Het totale aandeel van gevogelte tegenover zijn directe ‘concurrenten’ (vlees, vis en vleesvervangers) bleef vorig jaar status quo.

Koopt een consument kip, dan gaat zijn voorkeur steeds vaker uit naar versneden kip ten koste van de hele braadkip en diepvrieskip. De soepkip is bijna helemaal verdwenen uit de rayon. Het aandeel van biologische braadkippen steeg naar 1,6 procent maar blijft ver onder het marktaandeel van biologische eieren (18%) in het totale aanbod.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via