nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

21.01.2019 Sojaolie als biobrandstof heeft grote impact op klimaat

Belgen tankten vorig jaar veel minder palmolie dan in 2017. Palmolie ligt al lang onder vuur, omdat voor de productie ervan grote gebieden tropische wouden moeten wijken, met grote gevolgen voor het milieu en de biodiversiteit. Het dalende verbruik van palmolie is dus goed nieuws. Maar dat wordt overvleugeld door de forse groei van sojaolie die haar aandeel vorig jaar zag vertienvoudigden ten opzichte van 2017. “Ook sojaolie is meer dan twee keer zo schadelijk voor het klimaat als fossiele brandstof”, zeggen milieuorganisaties. Dat België zo veel mogelijk inzet op biobrandstoffen om de uitstoot van zijn transport te beteugelen, vindt William Todts, directeur van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment, onverantwoord.

De laatste drie jaar ging zo'n 130.000 hectare ongerept regenwoud voor de bijl in Indonesië. Daarom wil Europa palmolie in biobrandstof tussen 2023 en 2030 uitfaseren. Waar er in 2017 nog 62.750 kubieke meter palmolie vermengd werd met diesel, daalde dat volume vorig jaar tot 26.150 m³, goed voor 7,5 procent van het totale aandeel biobrandstoffen dat gemengd wordt met diesel of benzine. De gemiddelde Belg verbrandde vorig jaar 2,5 liter palmolie in zijn autotank, hoewel weinigen zich daarvan bewust zijn. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die de biobrandstofsector aan de overheid heeft bezorgd. Ze werden geanalyseerd door verschillende ngo's, op initiatief van Inter Environment Wallonie.

Gewone diesel mag vandaag maximum met zeven procent biobrandstoffen, vooral uit koolzaad, soja en palm, aangelengd worden — meteen de reden waarom de naam 'diesel' door 'B7' vervangen werd. Tegen 2020 moet dat 10 procent zijn. Biobrandstoffen worden als klimaatneutraal beschouwd, omdat de gewassen tijdens hun groei evenveel CO2 opnemen als ze uitstoten bij de verbranding. Ze moeten mee de uitstoot van de Europese transportsector helpen beteugelen. “Maar je mag niet alle biobrandstoffen over dezelfde kam scheren”, zegt William Todts, directeur van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment, aan de krant De Standaard.

“Enerzijds heb je biobrandstof die gemaakt wordt uit afval. Die is goed voor het klimaat (goed voor één procent van de gebruikte biobrandstof). Maar andere biobrandstoffen gemaakt van landbouwgewassen zijn vaak schadelijker dan diesel.” Onder meer door ontbossing, het energiegebruik tijdens de productie en het transport vanuit verre oorden stoten ze in totaal net meer uit, vinden tegenstanders. Palmolie, bijvoorbeeld, is drie keer slechter voor het klimaat dan fossiele brandstof. Bovendien gaat er ook kostbare landbouwgrond verloren.

Maar ook sojaolie is meer dan twee keer zo schadelijk voor het klimaat als fossiele brandstof, merken milieuorganisaties op. Een gemiddelde Belg verbrandt nu 11 liter sojaolie per jaar in zijn wagen. Voor de teelt ervan is vijf keer de oppervlakte van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nodig, schatten de ngo's. De opvallende opmars van sojaolie komt er nadat de EU vorige zomer de importtarieven voor Amerikaanse soja heeft geschrapt in de hoop het handelsconflict met Washington te ontmijnen. De VS zijn nu de grootste exporteur naar Europa.

De nieuwe Europese doelstellingen voor hernieuwbare energie laten landen toe om tegen 2030 14 procent biobrandstoffen te mengen met fossiele brandstof. Hoewel dat niet verplicht is, wil ons land zo veel mogelijk inzetten op biobrandstoffen om de uitstoot van zijn transport te beteugelen. “Onverantwoord”, vindt Todts. “Ons land doet amper iets voor het klimaat en als we dan eens een maatregel nemen, is die nog schadelijker dan géén maatregel.”

Bron: De Standaard

Volg VILT ook via