Stem voor jouw favoriete landbouwinnovatie (en win ook)

De tien winnaars van de 11de Innovatiecampagne zijn bekend. “Met 122 inzendingen bewijst deze editie opnieuw dat land- en tuinbouwers zelf heel wat goede ideeën en passie voor innovatie hebben”, zegt Stijn Bossin, teamverantwoordelijke van het Innovatiesteunpunt. De tien winnaars krijgen elk een projectpremie van 2.500 euro om hun idee verder uit te werken. Naast de bekroning van de vakjury kan één van de tien winnaars ook de publieksprijs in de wacht slepen, goed voor een bedrijfreportage op PlattelandsTv. En ook wie stemt, kan in de prijzen vallen: je maakt kans op een VIP-arrangement voor de Ronde van Vlaanderen. Wie is jouw favoriet?
15 november 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:47

De tien winnaars van de 11de Innovatiecampagne zijn bekend. “Met 122 inzendingen bewijst deze editie opnieuw dat land- en tuinbouwers zelf heel wat goede ideeën en passie voor innovatie hebben”, zegt Stijn Bossin, teamverantwoordelijke van het Innovatiesteunpunt. De tien winnaars krijgen elk een projectpremie van 2.500 euro om hun idee verder uit te werken. Naast de bekroning van de vakjury kan één van de tien winnaars ook de publieksprijs in de wacht slepen, goed voor een bedrijfreportage op PlattelandsTv. En ook wie stemt, kan in de prijzen vallen: je maakt kans op een VIP-arrangement voor de Ronde van Vlaanderen. Wie is jouw favoriet?

Nieuwe ideeën worden soms geboren uit noodzaak en vaak vanuit een probleem. Dat kan heel dringend zijn, of het gevolg van een idee bij de boer of tuinder dat het beter moet kunnen. Net dan ontstaat er creativiteit en vernieuwing. Zo is er bijvoorbeeld het verhaal van de broers Boonen uit Limburg, die via de verpakking van hun yoghurtpotten in de supermarkt dezelfde verhalen vertellen als aan de klanten in hun hoevewinkel in Hamont-Achel. In de eigen hoevewinkel krijgen de broers veel vragen: over hun dieren, over hun producten, maar ook over tradities uit de regio bijvoorbeeld. Deze verhalen krijgt de consument binnenkort ook in de supermarkt via de mooi uitgewerkte yoghurtverpakkingen.

Nog zo’n trendsettende boer is Pieter Vandooren uit Hooglede. Tot voor kort zag hij elk jaar 30 ton prei van tweede klasse verloren gaan, niet omdat die prei niet eetbaar was, maar doodgewoon omdat die prei niet voldoet aan de esthetische marktvoorwaarden. Daarop kwam Pieter met een variant op de populaire kimchi – oorspronkelijk een traditioneel Koreaans gerecht met gefermenteerde groenten. Pieter ontwikkelde de ‘leekchi’, ofte de prei-variant op de kimchi. Met dit product zal hij niet alleen iets nieuws kunnen aanbieden op de markt, hij draagt ook zijn steentje bij aan de vermindering van voedselverliezen.

De derde in het rijtje is Laurens Tack, hij creëerde een online toepassing die alle handelingen registreert op een fruitbedrijf. Dat zorgt voor administratieve vereenvoudiging en geeft snel een zicht op arbeid en rendement. Laurens heeft nu data van pluk tot verkoop en kan een grondigere kostprijsberekening doen. Zijn toepassing ‘Agromanager’ draagt ook bij tot een betere traceerbaarheid van de producten. In de toekomst wil Laurens het systeem nog verder uitbouwen en er ook bespuitingen aan koppelen.

Ook voor zijn probleem bedacht Jeroen Dejonckheere een innovatieve oplossing. De akkerbouwer bouwde een machine die tegelijkertijd koolrabi kan rooien en oprapen. Dat gebeurt met één persoon en één tractor. Zo bespaart Jeroen arbeidsuren en daalt zijn brandstofverbruik met maar liefst 50 procent. De machine is zo gebouwd dat hij zeven rijen op drie meter kan oogsten. Daarmee realiseert hij ook een meeropbrengst, want vroeger werd zijn koolrabi geplant in bedjes van drie rijen per drie meter.

De vijfde laureate, Liesbeth Lambrecht, begon op haar paprikabedrijf met een efficiënte en visuele strategie om het personeel te helpen om meer ziekten en plagen te herkennen. Ze begon een gezamenlijke WhatsApp-groep en plaatste een groot tv-scherm in de cafetaria. Er wordt nu sneller en beter gecommuniceerd, de werknemers worden beter opgeleid en Liesbeth zelf is sneller op de hoogte, zodat ze kan ingrijpen wanneer het nodig is.

Niet enkel plagen bij gewassen, maar ook klachten bij de landbouwers verdienen een passende oplossing. Om de ergonomie op zijn bedrijf te verbeteren, maakte Vincent Goossens kweekroosters voor grondwitloof. De werknemers kunnen het witloof hierin rechtstaand plaatsen en aan het einde van het groeiseizoen kunnen de netten weer uit de grond gehaald worden, zodat er minder op de knieën moet worden gezeten. De arbeidspieken worden ook afgetopt, omdat het uitpakken van het bed en het oogsten en verwerken van het witloof niet op hetzelfde moment moeten gebeuren.

Naast productinnovaties, werd ook een procesinnovatie bekroond met de titel ‘landbouwinnovatie’. Wout en Benedikte Desmyter drogen hun hop binnen de 24 uur na de pluk, pelletiseren en verpakken hem. Zo kunnen zij zich als klein bedrijfje onderscheiden van hun grote, buitenlandse concurrenten. Aan dit nieuwe proces kleefden ze het label ‘24 hour hop’, de oogst van 2018 is de allereerste ’24 hour hop’ ooit. Volgend jaar willen ze dit proces ook bij hun collega’s gaan tonen.

Nog in de hopteelt, het innovatieve idee van Dries Janssens: hij wil indoor hop gaan telen via ledlamp-technologie. De fruit- en groentebieren van Hof ten Dormaal, en dus ook van Dries, zijn bij bierliefhebbers al geen onbekende meer. Wie bier zegt, zegt hop. Hopteelt gebeurt in België nog uitsluitend in het veld, maar Dries wil nu hop gaan telen in serres met ledverlichting. Zo hoopt hij vaker te kunnen oogsten, en ook op momenten dat het buiten niet zou kunnen. Het resultaat moet een meerwaarde opleveren voor de eigen bieren.

Over naar laureaat nummer negen: de familie Cocquyt. Op dit familiebedrijf worden veel verschillende gewassen geteeld: spruitkool, bloemkool, knolvenkel, groene selder en bladselder. Al die teelten moeten in een korte tijdspanne worden geplant. Dat is tijdrovend, en als het niet snel genoeg gaat, zijn de gewassen bij de oogst minder uniform. De nieuwe machine die ze, samen met Bart Parrein, ontwikkelden, doet het werk volautomatisch en kan bovendien ingezet worden bij het planten van al hun verschillende teelten. Dat levert een enorme winst op qua tijd en arbeid, en een beter eindproduct.

En last but not least: een alternatief voor de ontsmetting van stallen, een idee van Ward Hendrikx, ontstaan na de fipronilcrisis. Zijn bedrijf was één van de kippenbedrijven die getroffen werden door de onvrijwillige contaminatie met een verboden insecticide. Maar Ward bleef niet bij de pakken zitten. Hij ging actief op zoek naar een alternatief voor de vijf schoonmaakbeurten die nodig waren om fipronil af te breken. Dat vond hij in UVC-lampen. Hij ontwierp zijn eigen armaturen en al na het eerste gebruik was zijn stal volledig fipronil-vrij. De lampen zet Ward nu ook in voor de algemene ontsmetting van de stal, zodat hij hiervoor geen andere producten meer nodig heeft.

Dat wordt moeilijk kiezen! Onder de indruk van één innovatief idee? Breng je stem uit via www.innovatiesteunpunt.be/wedstrijd en wie weet beleef jij de Ronde van Vlaanderen als VIP.

Beeld: Boerenbond

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek