"Strengere regels voor reclame voor ongezonde voeding"

Het Vlaams Instituut Gezond Leven wil dat de federale overheid kinderen en jongeren beschermt tegen reclame voor ongezonde voeding. Dat moet de toename van obesitas bij kinderen en jongeren een halt toeroepen. Momenteel bestaat er in België geen specifieke wetgeving rond ongezonde voedingsreclame gericht naar kinderen en jongeren. “De voedingsindustrie reguleert zichzelf, met zeer bescheiden resultaten”, klinkt het bij het instituut. Het Vlaams Instituut Gezond Leven dringt aan op overheidsregulering waarbij de overheid samen met een groep van experten criteria vastlegt.
14 juni 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:45

Het Vlaams Instituut Gezond Leven wil dat de federale overheid kinderen en jongeren beschermt tegen reclame voor ongezonde voeding. Dat moet de toename van obesitas bij kinderen en jongeren een halt toeroepen. Momenteel bestaat er in België geen specifieke wetgeving rond ongezonde voedingsreclame gericht naar kinderen en jongeren. “De voedingsindustrie reguleert zichzelf, met zeer bescheiden resultaten”, klinkt het bij het instituut. Het Vlaams Instituut Gezond Leven dringt aan op overheidsregulering waarbij de overheid samen met een groep van experten criteria vastlegt.

In België en ook in de rest van Europa lijden meer en meer kinderen op steeds jongere leeftijd aan overgewicht en obesitas. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen en jongeren daarin een belangrijke rol speelt. "Reclame voor ongezonde voeding doet kinderen zin krijgen in deze producten”, zegt Loes Neven, senior stafmedewerker van Gezond Leven. “Ze zeuren vervolgens bij hun ouders om de producten te kopen. Bovendien geloven kinderen dat een voedingsproduct met daarop hun favoriete tekenfilmfiguur ook echt lekkerder smaakt.”

Momenteel bestaat er in België geen specifieke wetgeving rond ongezonde voedingsreclame gericht naar kinderen en jongeren. “De voedingsindustrie reguleert zichzelf, met zeer bescheiden resultaten”, aldus het Vlaams Instituut Gezond Leven. Slechts 55 van de 637 voedingsbedrijven hebben ‘The Belgian Pledge’ ondertekend, een initiatief waarbij de ondertekenaars beloven om geen reclame te maken voor voedingsproducten die niet voldoen aan specifieke nutritionele criteria.

“Helaas zijn die criteria veel minder streng dan de criteria van bijvoorbeeld de Wereldgezondheidsorganisatie”, zegt Loes Neven. “Met als gevolg dat reclame voor slechts een aantal voedingsproducten beperkt wordt.”Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat de meeste voedingsfabrikanten geen inspanningen doen om jonge kinderen te beschermen tegen online reclame voor ongezonde voeding en dranken.

Een andere internationale review-studie onderlijnt bovendien het belang van een sterk overheidsbeleid. In landen met een overheidsbeleid rond ongezonde voedingsreclame naar kinderen daalt de verkoop van ongezonde voeding, terwijl in landen waar de voedingsindustrie aan zelfregulering doet de verkoop ervan net stijgt. Daarom dringt het Vlaams Instituut Gezond Leven aan op overheidsregulering waarbij de overheid samen met een groep van experten criteria vastlegt. Het is ook de overheid die sancties moet kunnen vastleggen en toepassen als de regels worden overtreden.

Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven zou de overheid een minimumleeftijd voor blootstelling aan reclame voor ongezonde voeding moet vastleggen, criteria voor de verschillende categorieën van voedingsmiddelen opstellen, de blootstelling aan ongezonde voedingsreclame op verschillende mediakanalen zoals Facebook, Instagram, maar ook op de televisie beperken en regels vastleggen voor het gebruik van marketingtechnieken zoals cartoonfiguren op voedselverpakkingen of sponsoring van (sport)evenementen.

“Daarnaast blijven ook andere maatregelen belangrijk die van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze maken”, zegt Loes Neven. “In die zin pleit het Vlaams Instituut Gezond Leven ook voor een gezond voedings- en drankenaanbod op school, zoals gezonde drankautomaten, een taks op ongezonde voeding en overheidsgesteunde gezondheidslabels op voedselverpakkingen.”

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek