Supermarkten halen 363 ton suiker uit ons eten

De drie grote supermarkten in ons land hebben vorig jaar 363 ton suiker uit de voedingsproducten van hun huismerken gehaald. Dat gebeurde zonder dat de consument er erg in had en de komende jaren moet nog veel meer suiker verdwijnen, meldt Het Laatste Nieuws. De suikerreductie past in een convenant dat de supermarkten met de FOD Volksgezondheid sloten en waarin ze zich engageerden om tegen eind vorig jaar 5 procent van de calorieën uit de voeding van hun huismerken te halen. De hele voedings- en distributiesector doet inspanningen om voeding geleidelijk aan gezonder te maken door de samenstelling in kleine stapjes aan te passen.
2 februari 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:43
Lees meer over:

De drie grote supermarkten in ons land hebben vorig jaar 363 ton suiker uit de voedingsproducten van hun huismerken gehaald. Dat gebeurde zonder dat de consument er erg in had en de komende jaren moet nog veel meer suiker verdwijnen, meldt Het Laatste Nieuws. De suikerreductie past in een convenant dat de supermarkten met de FOD Volksgezondheid sloten en waarin ze zich engageerden om tegen eind vorig jaar 5 procent van de calorieën uit de voeding van hun huismerken te halen. De hele voedings- en distributiesector doet inspanningen om voeding geleidelijk aan gezonder te maken door de samenstelling in kleine stapjes aan te passen.

De drie grootste supermarkten – Colruyt, Delhaize en Carrefour – gaven Het Laatste Nieuws een inkijk in de inspanningen die ze deden om voedingswaren van het huismerk gezonder te maken. Samen namen ze 3.300 producten onder de loep, van mueslirepen over bechamelsaus tot yoghurt. Telkens werd gekeken of het suiker-, vet- én zoutgehalte kon worden verminderd zonder te veel aan de smaak te raken. Waar mogelijk werd de samenstelling verbeterd. Zo is in totaal 363 ton suiker verdwenen uit voeding van de huismerken. Tegelijk werd 170 ton minder vet en 82 ton minder zout gebruikt. Delhaize verbeterde vorig jaar 1.500 producten en is daarmee koploper.

Ook de komende jaren moeten de calorieën in onze voeding verder worden teruggedrongen. Zo hebben de frisdrankenproducenten beloofd om tegen 2020 hun suikerverbruik met 10 procent te verminderen, bovenop de 5 procent die ze al realiseerden tussen 2012 en 2016. De zuivelsector haalde al 3 procent toegevoegde suikers weg en wil er tegen 2020 nog eens 8 procent uithalen. Al die inspanningen passen in het convenant dat voedingsindustrie en retail sloten met de FOD Volksgezondheid. “Minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft ons allen op dieet gezet zonder dat u en ik er erg in hadden”, klinkt het. Een rapport met een volledig overzicht van alle inspanningen zal in de lente worden voorgesteld.

Bron: Het Laatste Nieuws / Belga

Beeld: Colruyt

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek