Supermarkten zien vraag naar bio en vegan sterk stijgen

De verkoop van biologische en vegetarische producten zit sterk in de lift. Supermarkten noteren stijgingen tot 40 procent. Ook plantaardige dranken, zoals sojamelk, worden vaker verkocht. Dat blijkt uit de rondvraag door VRT. Zowel Carrefour als Delhaize stellen deze trend vast. “De stijging is al meerdere jaren bezig, maar in 2018 hebben we echt een stroomversnelling gezien”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. Volgens hem is de klant kritischer geworden en koopt hij bewuster aan.
29 januari 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:48
Lees meer over:

De verkoop van biologische en vegetarische producten zit sterk in de lift. Supermarkten noteren stijgingen tot 40 procent. Ook plantaardige dranken, zoals sojamelk, worden vaker verkocht. Dat blijkt uit de rondvraag door VRT. Zowel Carrefour als Delhaize stellen deze trend vast. “De stijging is al meerdere jaren bezig, maar in 2018 hebben we echt een stroomversnelling gezien”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. Volgens hem is de klant kritischer geworden en koopt hij bewuster aan.

Supermarktketen Delhaize verkocht in 2018 tien procent meer bioproducten dan het jaar voordien. Voor vegetarische producten gaat het om een stijging van 15 procent en plantaardige dranken werden 30 procent vaker gekocht. “De tijd dat slechts een kleine groep mensen vegetarisch of veganistisch at, ligt echt wel achter ons”, stelt Dekelver. “In steeds meer gezinnen komt op zijn minst af en toe geen vlees op tafel.” Delhaize wordt ook steeds vaker gecontacteerd door mensen die vragen hebben over de herkomst van producten. “Ze willen bioproducten die een kleinere ecologische voetafdruk hebben”, klinkt het.

Bij Carrefour was er in 2018 sprake van een stijging van 40 procent van de verkoop van bioproducten. “Dat komt omdat we het aanbod sterk hebben uitgebreid”, aldus woordvoerder Baptiste Van Outryve. “Maar het valt niet te ontkennen dat er een steeds grotere vraag is.”

Supermarkten proberen ook de hoeveelheid plastic terug te dringen, maar ondanks de inspanningen is het overgrote deel van de producten nog steeds met plastic ingepakt. “We weten dat we op dit vlak nog een weg te gaan hebben, maar stukje bij beetje werken we er wel aan om onze impact op het milieu te verminderen”, meent Delkever.

Bron: VRT Nws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek