Test Aankoop is vurig pleitbezorger voor de Nutri-Score

In het Europees Parlement organiseert de FOD Volksgezondheid een evenement over de Nutri-Score, het instrument dat de voedingswaarde van producten eenvoudig op de verpakking kan weergeven. Consumentenorganisatie Test Aankoop neemt deel en onderstreept de talrijke voordelen van de Nutri-Score, alsook het belang ervan voor de volksgezondheid. “Na te zijn geïntroduceerd in Frankrijk in 2016, in België in 2018 en vorige week nog in Spanje, mag men stellen dat het fenomeen uitbreiding kent in heel Europa”, zegt woordvoerder Simon November. Tegenkanting komt er van multinationals zoals Nestlé en Unilever.
20 november 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:47
Lees meer over:

In het Europees Parlement organiseert de FOD Volksgezondheid een evenement over de Nutri-Score, het instrument dat de voedingswaarde van producten eenvoudig op de verpakking kan weergeven. Consumentenorganisatie Test Aankoop neemt deel en onderstreept de talrijke voordelen van de Nutri-Score, alsook het belang ervan voor de volksgezondheid. “Na te zijn geïntroduceerd in Frankrijk in 2016, in België in 2018 en vorige week nog in Spanje, mag men stellen dat het fenomeen uitbreiding kent in heel Europa”, zegt woordvoerder Simon November. Tegenkanting komt er van multinationals zoals Nestlé en Unilever.

Op initiatief van de FOD Volksgezondheid en op uitnodiging van Europees parlementslid Frédérique Ries vindt in het Europees Parlement een rondetafel plaats over de Nutri-Score. Het evenement verenigt gezondheids- en voedingsexperts uit België en Frankrijk, maar ook vertegenwoordigers van de industrie zoals Danone, Colruyt en Delhaize en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties. Eveneens van de partij: de Wereldgezondheidsorganisatie en afgevaardigden van Nederlandse, Spaanse en Portugese openbare overheidsinstanties.

Test Aankoop steunt al meer dan een jaar de Nutri-Score. De consumentenorganisatie wil naar aanleiding van deze gebeurtenis nogmaals herhalen dat de Nutri-Score een efficiënt middel is om de consument te begeleiden in zijn zoektocht naar gezondere voeding. Het kan ook een tegengewicht vormen tegen “de doelgerichte marketing waarbij kinderen door middel van talrijke stripfiguurtjes op verpakkingen worden aangetrokken tot producten zonder enige toegevoegde voedingswaarde”. Op langere termijn gelooft de organisatie in een verbetering van de voedingskwaliteit dankzij de Nutri-Score.

Test Aankoop hoopt dat alle bedrijven uit de voedingssector zich willen engageren om de Nutri-Score op de verpakking van hun producten aan te brengen. Een heel aantal onder hen doen dat al: Delhaize, Intermarché, Colruyt, Carrefour, Danone, McCain, enz… Zij afficheren de Nutri-Score op een aantal producten van hun gamma en/of via webshops en apps. Voor Test Aankoop zijn er geen goede alternatieven zodat de organisatie de grote multinationals (Nestlé, Coca-Cola, PepsiCo, Mondelez en Unilever) in hun hemd zet die de Nutri-Score afwijzen en ondermijnen. Zij wensen een ander systeem, gebaseerd op een benadering van porties, wat volgens Test Aankoop een stuk minder duidelijk is en bij de consument enkel leidt tot verwarring.

Beeld: Maggie De Block

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek