Test-Aankoop klaagt misleidend fruit op etiketten aan

Consumentenorganisatie Test-Aankoop kaart de misleidende informatie op etiketten aan die de indruk geven verse vruchten te bevatten. “Heel wat verpakkingen beloven smaakexplosies van verse vruchten, terwijl het tussen de aroma’s en de kleurstoffen op de ingrediëntenlijst zoeken is naar sporen van echt fruit”, aldus de organisatie. Het eist een strengere toepassing van de bestaande wetgeving en de invoering van concrete regels om dergelijk misbruik tegen te gaan.
28 januari 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:25
Lees meer over:

Consumentenorganisatie Test-Aankoop kaart de misleidende informatie op etiketten aan die de indruk geven verse vruchten te bevatten. “Heel wat verpakkingen beloven smaakexplosies van verse vruchten, terwijl het tussen de aroma’s en de kleurstoffen op de ingrediëntenlijst zoeken is naar sporen van echt fruit”, aldus de organisatie. Het eist een strengere toepassing van de bestaande wetgeving en de invoering van concrete regels om dergelijk misbruik tegen te gaan.

Verpakkingen waar verse vruchten op het etiket prijken maar die in realiteit nauwelijks fruit bevatten moeten volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop strenger worden aangepakt. “Fruit is immers een duur ingrediënt, dat zich gemakkelijk laat nabootsen door veel goedkopere aroma’s en kleurstoffen”, zo zegt Test-Aankoop. “De consument krijgt wel het smaakje en de geur, maar niet de voordelen van echt fruit.” Volgens Test-Aankoop gaat het om een “beproefde truc” in de voedingsindustrie om producten een gezonder imago te geven. 

De consumentenorganisatie nam meer dan 120 voedingsverpakkingen met afbeeldingen van fruit onder de loep. Hoewel de vruchten een duidelijk verkoopargument waren, trof Test-Aankoop maar weinig vruchten aan, zo klinkt het. Wanneer fruit in woord of beeld wordt weergegeven op de verpakking, moet volgens de wet het percentage ervan worden vermeld in de ingrediëntenlijst. Volgens Test-Aankoop interpreteren fabrikanten deze regel in hun eigen voordeel door minieme hoeveelheden vruchtensappen of -puree toe te voegen aan het recept en zich te verschuilen achter die lijst.

De consumentenorganisatie vraagt dat de bestaande regels strenger worden toegepast zodat de achterpoortjes definitief worden gesloten, en vindt het bovendien ook hoog tijd dat de overheid deze praktijken indijkt met extra regels. Test-Aankoop eist specifieke richtlijnen met minimumpercentages voor bepaalde voedingscategorieën zoals vruchtenyoghurt en vruchtendranken. De organisatie tikt bovendien de betrokken fabrikanten op de vingers voor deze misleiding en heeft voor zeven van de overtreders uit het onderzoek klacht ingediend bij de FOD Economie.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek