nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

05.06.2018 Test-Aankoop start petitie tegen wegwerpplastic

De Europese Commissie heeft onlangs aangekondigd dat het plastic voor eenmalig gebruik wil verbieden. “Maar voor het zover is, zullen we een paar jaar verder zijn...”, zegt Test-Aankoop. De organisatie wil nu al aan supermarkten vragen om zich eerder aan te passen en lanceert een oproep naar consumenten toe om de petitie te tekenen. “Help ons om hen te overtuigen om nu al te stoppen met de verkoop van plastic voor eenmalig gebruik. Zo binden we de strijd aan tegen microplastics in de oceaan.”

Microplastics vervuilen de zeeën, oceanen en ook de zeebewoners. “Tijdens onze tests ontdekten we microplastics in zeewater, in mosselen en in grijze garnalen”, zegt Test-Aankoop. “Microplastics bevatten echter soms giftige stoffen, zoals Bisfenol A, een vermoedelijk hormoonontregelende en kankerverwekkende stof. Vandaag hebben we echter nog onvoldoende zicht op de gevolgen voor onze gezondheid.” Test-Aankoop wil zo snel mogelijk de gevolgen van microplastics beperken. “Te beginnen bij een drastische vermindering – en ooit een volledige stopzetting – van de productie en van het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik zoals rietjes, plastic bestek en wattenstaafjes.”

De Europese Commissie heeft net een wetsontwerp uitgewerkt om de strijd aan te binden met plastic voor eenmalig gebruik. Plastic wattenstaafjes, bestek, borden, rietjes, roerstaafjes en ballonnenstokjes zullen enkel nog van duurzame materialen mogen worden gemaakt. “Het Europees wetgevend proces werkt echter erg langzaam, want nu moet het voorstel nog onderzocht worden door de lidstaten, en vervolgens goedgekeurd door het Europees Parlement”, legt Test-Aankoop uit. “We kunnen echter geen tijd meer verspillen en om die reden vragen we aan de supermarkten om wegbereiders te worden, en om nu al te stoppen met de verkoop van plastic voor eenmalig gebruik zoals wattenstaafjes, bestek, borden, rietjes, roerstaafjes en ballonhouders.” Om hun vraag naar de supermarkten kracht bij te zetten, lanceert de organisatie een petitie tegen de verkoop van plastic voor eenmalig gebruik die je hier kan ondertekenen.

Alles wat slechts één keer gebruikt kan worden, moet er dus uit. Het doel van Test-Aankoop lijkt voorlopig een utopie, maar de supermarkten beseffen wel dat er iéts moet gebeuren en maken zich klaar voor de ommezwaai. Carrefour, bijvoorbeeld, wil tegen 2020 enkel nog producten in bioafbreekbare verpakkingen in de rekken. Delhaize zet maximaal in op herbruikbare katoenen tasjes voor groenten en fruit. "Dat scheelt al 80 miljoen zakjes per jaar”, klinkt het. “En biogroenten krijgen in plaats van een verpakking een gelazerd label, goed voor jaarlijks 10 ton plastic minder."

Trekken consumenten binnenkort naar de supermarkt met én een herbruikbare winkeltas, én een resem katoenen zakjes, én tien Tupperware-potjes? Zou perfect kunnen. "Al mogen we niet vergeten dat een verpakking ook een functie heeft", zegt Roel Dekelver van Delhaize. "Houdbaarheid, bijvoorbeeld: wat goed verpakt is, blijft langer. We moeten vermijden dat de slinger in de andere richting doorslaat, dat mensen net meer voedsel moeten weggooien." Roel Dekelver wijst ook op de informatie die op de verpakking staat én op de voedselveiligheid.

Bij Carrefour kunnen klanten sinds november vorig jaar hun eigen doosjes meebrengen voor vlees, vis en traiteurproducten. "Ook die doosjes krijgen een sticker, net als onze voorverpakte producten, met de prijs per kilogram, de houdbaarheidsdatum en het lotnummer”, klinkt het bij Carrefour. “Wordt iemand ziek na het eten van een krabsalade uit een eigen meegebracht potje, dan gebeuren de controles op dezelfde manier als bij de voorverpakte. Bovendien is ons personeel gebrieft. Aangeleverde potjes die niet proper genoeg zijn, kunnen geweigerd worden."

Mei Plasticvrij lijkt naadloos over te lopen in ook een junimaand zonder plastic. "Onze actie heeft bewustwording teweeggebracht”, zegt initiatiefneemster van Mei Plasticvrij Ineke Van Nieuwenhove. “Mensen hebben nieuwe gewoonten aangeleerd en beseffen nu hoeveel plastic er in roulatie is. Wie er vooraf al mee bezig was, werd bekeken als 'die freak met haar bakskes'. Nu is het bijna cool. Tegelijk is het ook heel erg dubbel. Supermarkten blazen hoog van de toren over hun inspanningen, maar tegelijk trekken ze ten strijde tegen statiegeld. Hoe tegenstrijdig is dat? Het is tijd dat politici voor wetten zorgen in plaats van te blijven hangen in dure maar slappe sensibiliseringscampagnes."

Bron: Eigen verslaggeving / Het Laatste Nieuws

Volg VILT ook via