nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

16.01.2017 Toon met een gevelplaat dat je een fiere boer(in) bent

Al 20 jaar lang brengt VILT heet van de naald landbouwnieuws op zijn website. Tijdens Agriflanders hebben we dit in de kijker gezet door bezoekers te testen op hun kennis van de landbouwactualiteit. Iedere dag wonnen de 10 topscoorders van de quiz een gepersonaliseerde naamplaat om op de voorgevel van hun boerderij te monteren, een knipoog naar al die artsen en notarissen met goudkleurige plaat aan hun voordeur. Elk landbouwersgezin in Vlaanderen kan zijn boerderij personaliseren met zo’n naamplaat, en dat aan een extra voordelig tarief. “Door een functietitel onder de naam van de landbouwer toe te voegen, zoals ‘voedselproducent’ of ‘boer(in) in hart en nieren’, wil VILT de bijzondere rol die landbouw inneemt in onze maatschappij benadrukken. Boeren die fier zijn op wat ze doen, zijn bovendien de beste reclame voor hun sector”, zegt VILT-voorzitter Josse De Baerdemaeker.

Vorig jaar dook VILT, het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw, naar aanleiding van zijn 20-jarig bestaan in de archieven. De oprichtingsakte vermeldt 3 mei 1996 als datum, maar de feitelijke organisatie was toen al enkele jaren gerijpt uit de vzw Agrinfo. Een handvol vooruitziende sectorverantwoordelijken richtte die vzw op om de vervreemding van landbouw in de samenleving af te remmen. Geen gemakkelijke opdracht, want het beeld dat het grote publiek van de sector had, was niet bepaald fraai. In die tijdsgeest lanceerde Agrinfo de stickercampagne ‘Geen landbouw zonder toekomst, geen toekomst zonder landbouw’. Een groot succes, want nog steeds zie je die sticker af en toe op een oude tractor in het straatbeeld opduiken.

Op die slogan lijkt geen sleet te komen, op de stickers daarentegen wel. “Het is tijd voor een upgrade. Een PR-instrument dat burgers het belang van landbouw doet inzien, zonder belerend over te komen. En dat bovendien rekening houdt met de gewijzigde context”, legt VILT-voorzitter Josse De Baerdemaeker uit. Want waar de perceptie in 1991 ronduit negatief was door de problemen met productieoverschotten en een toenemende milieudruk van landbouw, is dat imago vandaag veel beter. Uit de vorige imago-enquête van VILT in 2012, bleek immers dat de Vlaming best veel sympathie heeft voor de landbouwer als persoon, en de landbouw als sector belangrijk acht voor de economie en de voedselvoorziening. In lijn met die perceptie lanceert VILT anno 2017 geen stickeractie, maar een gevelplaatactie.

De Baerdemaeker legt uit: “De gevels van artsen en andere vrije beroepers zijn erg herkenbaar door de goudkleurige naamplaat naast de deur. Als het van ons afhangt, worden alle bijna 24.000 Vlaamse boerderijen ook opgesmukt met zo’n eyecatcher. Daarop komt landbouwers of landbouwersgezinnen hun naam en een functietitel, zoals ‘boer’ of ‘voedselproducent’, ‘land(schaps)bouwer’ of ‘agrarisch ondernemer’, of iets met een kwinkslag zoals ‘koeiensoigneur’. Dat kiezen de landbouwers zelf. Het enige wat wij doen, is hen de mogelijkheid bieden zo’n plaat te winnen op Agriflanders of nadien tegen voordeeltarief te bestellen.”

Concreet gaat het om een gegraveerde plaat in roestvrij staal van 20 op 30 cm, te koop voor 45 euro (de helft van de normale prijs, nvdr.). Voor dat bedrag wordt het bovendien naar jou thuis opgestuurd.

Interesse? Stuur een mailtje naar of lees de bestelfiche.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via